Sabtu, 27 Agustus 2011

ORD budak Arqam


ORD budak Arqam

Ni bukan nak ORD, nak naik Jabal Arbaien, Damascus.
Salamm akhir Ramadhan. Moga kita selamat dalam ujian kali ini. Maaf, diringkaskan muqaddimah. Post kali ni, cite sikit tentang ORD. ORD tu singkatan dari Operasi Risalah Dakwah. Era Rufaqa’ depa tukar jadi OSSD, Operasi Sains Sosial Dakwah….Nama glamour le tu, hakikatnya jual paper atau majalah iaitu satu cara berdakwah mengajak orang kepada Allah dan syariatNya via medium penulisan. Atau sekarang, jual apa-apa pun secara direct selling. Majalah, cd, dvd, calendar,stiker, malah team OSSD Cikgu Suhaimi pernah jual ubat-ubat, balm dan minyak urut. ORD ni antara trade mark Arqam atau bekas Arqam. Pastu baru orang lain tiru termasuk Al Mansuriyuun. Dulu, dengan berserban, jubah, sebelah tangan memegang dalam 50 keping akhbar dan majalah, tangan kanan menghulurkan satu daripadanya: Salamu ‘alaikum Cik, Suratkhabar Islam Cik…. Berjalan dari rumah ke rumah, dari taman ke taman, dari pejabat ke pejabat, dari pasar malam ke deretan kedai-kedai, bus stop, restoran-restoran, terminal bas. Di mana sahaja ada manusia muslim, akan dihulur majalah Islam ini. Ohhh. Pengalaman 1001 hikmah. Sapa yang tak pernah cuba, ruuuuuuugi. Pahit, manis, masam, masin dan bermacam-macam rasa.
Dalam Jemaah dulu ramai tokoh-tokoh terkenal ‘power’ ORD ni. Antaranya Sy Kadir. Semua tau, power dalam ORD. Masa aku di SP dulu, Us Zaimus antara yang mantap ORD. Aku biasa ikut. Cekap menyusun orang dan tempat. Malam-malam berkumpul kira duit selepas solat, fuuuh ribu-ribu. Sambil menunggu nasi masak guna periuk letrik. Cucuk kat soket surau. Lauk beli kat mana-mana kedai atau pasar malam. Pastu solat Us Zaimus yang paling aku ingat, banyak angin sangat…. Brrrrrr… burrrrr…burrrrr. Kalau balik kampung dari Bt Hampar Perak ke Muar, mesti lalu kat Hentian Puduraya, situ korang boleh jumpa (dulu la, sekarang dah jadi tabib) Us Rashid ‘Yakin’. Berjalan hujung ke pangkal, sambil membawa majalah dan akhbar. Mengucap salam, menegur sapa, menghulurkan paper, mengambil duit dan serahkan baki. Sentiasa tersenyum mesra dengan ikatan serbannya yang sedikit terangkat menampakkan sebahagian kecil rambut di dahinya masih lagi dalam ingatanku. Kadang-kadang  Nampak dia berbual lama dengan pembeli, kadang-kadang macam berhujah. Antara tokoh ORD gak, jangan lupa Pak Cik Dolah. Accident sampai patah berapa, aku pun lupa tapi tetap gigih menyampaikan risalah. Antara yang terlibat accident tu member baik aku, Busu Limat. Mujur panjang umur. Che Dollah ni, ORD sampai selalu tak balik rumah. Isteri pertama sangka dia ke rumah isteri ke 2. Isteri ke 2 sangka dia di rumah isteri pertama. Rupa-rupanya dia di ‘rumah’ isteri ke 3….pegi ORD. Masa era Rufaqa’ pernah ORD ke JB. Naik motor dari BCH, sedangkan beliau dah berumur. Power Che Dollah. Ramai lagi yang power-power. Maaf kalau tak disebut di sini.
Yayasan Arqam dulu ORD program wajib.Bulan Posa pun wajib. Macam-macam orang kata. Ekplotasi tenaga pelajar la. Budak-budak tak belajar la. Pemimpin bermewah dengan titik peluh pelajar. Salah guna pelajar. Masa tu masyarakat tak boleh terima ada program ko kurikulum berbentuk berniaga. Sekarang ok je, Nampak sangat Abuya mendahului pemikiran masyarakatnya. Sebab masa tu, kalau minta senaraikan 5 cita-cita, selalunya yang disebut: doctor, pensyarah, peguam, tentera dan guru atau yang se’waktu’ dengannya. Pendek kata, semua keja makan gaji. Kata Abuya, kalau disenaraikan kerja sebanyak 20 pilihan, Abuya akan letakkan kerja makan gaji di no 20. Ya, Abuya juga guru sekolah tapi diawal kerjanya, gaji pun tak amik. Pastu, di alam perjuangan… habis gajinya diserahkan pada perjuangan. Sebab itu Abuya Berjaya menyuburkan jiwa perjuangan ahlinya yang makan gaji sanggup berkorban demi Islam. ORD… penuh dengan latihan jiwa, akal dan fizikal. Masyarakat subsidi dan makan gaji, mana mampu menjangkau apa yang Allah ilhamkan pada orangNya. Masyarakat dilambakkan dengan ribuan graduan yang tak pandai kerja kerana hanya bergantung pada sekeping sijil tanpa pengalaman.
Biasanya kami keluar ORD lepas zohor hari Khamis atau asar atau kadang-kadang malam Jumaat. Hujung bulan, masa orang dapat gaji. Lepas solat Zohor, seorang ketua usrah akan bacakan nama-nama yang akan keluar ORD. Masa tu macam-macam perasaan ada. Yang suka keluar, dah lama tak keluar…fuuh rasa lega, best dapat ORD seminggu. Merancang macam-macam nak beli barang, itu dan ini kalau orang beri sumbangan. Yang jenis malas keluar, merancang gak… merancang macam mana nak mengelak. Demam la, sakit la, menyorok di hutan atau dalam kelas la. Tak ramai yang betul-betul keluar demi menyampaikan risalah.  بلغ عني ولو آية. Anjang masuk golongan mana? Hehehe… rahsia. Kalau beritau kantoi….
Nasib la, ada yang kena naik van abg Azwan al Baluni. Ada yang dengan abg Syihabuddin. Atau Us Kamaruzaman… ada juga dengan Us Zainal Kulim. Ada yang dengan Wajid (sekarang kalau tak silap staf Sy Farul). Masing-masing bawa beberapa helai pakaian dengan beg galas. Menaiki van, bersama perasaan yang bercampur baur. Nasib la, kalau ustaz-ustaz yang membawa tu kaki ceramah, hah kau terimalah kuliah demi kuliah. Kita pergi ni berjuang. Menyampaikan mesej Jemaah pada masyarakat. Kita beruntung, tak macam sahabt-sahabat yang ditentang kaumnya. Paling teruk pun orang tak buka pintu. Orang marah. Orang tak nak beli. Tapi ramai yang beli,  ada yang beri sumbangan duit. Ada yang ajak makan. Tak teruk macam sahabat Rasulullah saw. Dan macam-macam tajuk ceramah untuk memberi semangat… Hehehe. Kalau yang jenis suka jaga kebajikan, dia beri makan sedap-sedap. Ada yang suka bawa rehlah selepas ORD. Mandi pantai Teluk Batik, Segari atau …..
Saat paling mendebarkan ialah bila sampai lokasi, haa… sini enta berdua turun! Nak mula turun tu yang teruji… Tapi masih boleh maintain. Paling teruji bila nak mula menghulur akhbar dan majalah. Dah dengar ceramah, dah jual paper bukan sekali dua, tapi nak mula hulur punyalah berat. Malu, takut, apa reaksi dia, kalau dia tak nak macam mana? Kalau dia marah. Aduh, punyalah banyak songeh setan membisik, nafsu merayu. Akhirnya ada yang Us Zainal suruh turun di surau taman, nanti petang amik di surau tu jugak. Dari pagi ke petang dia bantai membuta di surau, tak jual langsung sebab tak berjaya melepasi perasaan pertama. Perasaan malu, takut, malas ketika mula mengedar…
Tapi saat yang mengembirakan akan tiba juga, bila? Bila orang pertama membeli majalah. Ertinya dia hampir pasti mendapat didikan, pengajaran, ilmu dll mudah-mudahan hidayah dan taufik untuk terus dalam kebenaran. Haah.. itu teorinya, sebenarnya seronok kerana, ada juga orang yang nak beli. Cemas tak de yang nak beli, lebih-lebih lagi kalau dalam bulan itu ada konterversi tentang Jemaah Arqam. Bila ada yang mula beli…. Fuuh lega. Kalau dia beli semua jenis majalah dan paper laaaaagi seronok. Lagilah kalau dia beri sumbangan. Kesian adik penat jalan, baki tu amik la. Barang laku, duit dapat, beban kurang. Korang ingat ringan ke? Anjang pernah, seminggu pegi ORD, tak dan balik. Bila buang air besar, ada sesuatu tak kena di dubur. Jalan tak selesa. Rupanya kena buasir. Aduh ujian. Satu bundle tu tak le berat sangat bagi orang yang badan taf macam Anam atau Ramli. Anjang ni kecik. Tapi tak de hal, jumpa Dr Kadiri, dengan homeopaty pendulumnya, settle.
 Budak-budak Arqam ni, bab ORD ada yang expert di pejabat, ada yang pakar di pasar malam, ada yang mahir di taman-taman. Ada yang all rounder, mana letak pun tak mengecewakan. Yang pejabat tu selalunya licik, pengawal tak beri masuk ikut lift, dia guna tangga. Pengawal tanya nak apa, direct selling tak boleh, dia kata nak jumpa pak menakan. Kadang-kadang seorang sembang dengan pengawal, seorang lagi menyelinap masuk. Masuk pejabat tak cakap banyak, letak paper dan majalah 1 set setiap meja, kalau ada 10 staf, letak kat setiap 10 meja tu…pastu patah balik, kutip duit. Yang nak beli amik, yang tak nak, tak pe. Selalunya musim gaji, ramai yang amik. Kena cepat, sebab banyak tingkat nak cover, pastu takut member kat bawah habis modal sembang pak cik pengawal. Dah habis ayat nak meng’ayat’kan pak cik tu. Atau ada bos yang anti kita call pengawal.
Pernah anjang ORD kat Balai Polis Bagan Serai kalau tak silap. Masa tu isu kita tengah panas. Lupa isu apa. Polis bahagian SB panggil, tanya pasai apa juai paper sini? Bos panggil. Dia bawak anjang ke bilik mesyuarat. Ada la dalam 6, 7 orang di situ. Ada lelaki dan perempuan. Rasa cuak gak, tapi buat-buat rilek. Aku tak salah, buat apa takut. Dengan serban jubah tu, 5,6 orang tu tanya anjang macam-macam. Masa tu umur anjang 17tahun. Alhamdulillah boleh jawab spontan. Berkat Abuya. Dah akhir, ada yang tanya, ko ni asal mana? Anjang kata: Muar. Seorang SB tu toleh pada kawan dia, huh… orang kampung ko ni Muor. Akhirnya Abuya menang sebab beberapa orang mereka beli ‘barang dagangan’ yang dibawa. Memang ORD ni, Abuya hadiahkan kita boleh jawab spontan. Ada budak kita OSSD, dia tiru Abuya sujud agak panjang. Seorang pak cik tak puas hati lalu menegurnya, minta dia nas quran atau hadis mengapa sujud panjang. Budak ni spontan minta pak cik tu beri nas quran atau hadis mengapa sujud pendek. Hehehe. Pak Cik tu bungkam, masam muka dan pegi. Dia pun tak de nas.
ORD kat pasar malam pun best gak. Bila kita hulur majalah, peniaga tu kata tengah sibuk ni dik, orang ramai ni. Ok tak pe… masa tu kat Pasar Malam Taiping, tak jauh dari masjid. Anjang balik ke masjid, agak-agak dekat pukul 10, orang dah kemas gerai. Masing-masing nak balik. Tengah kira duit. Anjang muncul, jeng-jeng-jeng. Taka da alas an lagi, pelanggan dah tak ramai, duit cash banyak di tangan. Mau tak mau kena beli secara paksarela kat budak Arqam yang seorang nie. Hehe.
Abuya Bapa Pendidik
Yang paling tak mencabar, jual di taman-taman, kampung ke kampung. Jenuh beri salam. Dari jauh ada, bila sampai rumah, sonyap je, macam tak berpenghuni. Kat kampung Manjoi tu, nak gelak pun ada, anjang beri salam kat pintu belakang, member beri salam kat pintu depan. Jenuh mak cik tu nak jawab. Tapi bab buka posa di masjid dan surau kampung dan taman, fuuuh menyelerakan. Kat Kelantan, cemas kita dibuatnya. Anak dara mandi di telaga tepi rumah, naik bang naik bang (dalam slang Kelantan) romah tak de orang. Hai, tak ada orang, suruh naik. Nak suruh tunggu dia siap mandi. Bahaya. Cabut. Pastu harga majalah 3 amah. Menatang apa amah tu, ingatkan pembantu rumah. Kat Negeri Sembilan, dia tanya berapa hadiahnya. Kita nak jual, dia tanya hadiah. Poneng eden. Kat Johor, di kampung-kampung susah laku. Orang Johor ingat mereka dah alim, tu yang tak nak beli agaknya. Mentang-mentang sekolah agama. Kata Us Aziz Bachuk, sekolah petang, masa belajar tidur, masa periksa meniru. Hehe.
Ish-ish, banyak lagi kalau nak cite. Kena kejar anjing di Sitiawan. Kena marah pakai serban besar di Kelantan. Jual paper paling boring dengan Zul Panjang. Dan macam-macam lagi. Terima kasih Abuya memberi peluang belajar mengenal masyarakat. Walaupun masa tu remaja. Bukan kukuh sangat pun cita-cita, tapi dapat mengenal hamper semua golongan masyarakat. Kaya dan miskin, tua dan muda, lelaki dan wanita, orang bandar dan orang kampung, si jahil dan ulamanya, korperat dan pegawai kerajaan. Mengenal aliran politik mereka, mana yang PAS, UMNO, Tabligh, ABIM dll. Mengenal manusia begini, tidak disebut dalam kitab. Kena terjun. Hasil dakwah Abuya ini, ramai yang berubah menjaga syariat. Perempuannya dah mula bertudung, menutup aurat. Anak-anak dah pandai baca doa makan. Menghormati ibu bapa. Ibu bapa dah cuba mencari makanan halal, mengelakkan riba. Fardhu Ain dah mula diambil berat di tengah masyarakat. Nikah kahwin dah semakin islamik. Dan lain-lain lagi.
Kesannya pada budak-budak Arqam pulak, yang sebulan sekali keluar dari hutan-hutan (sebab banyak yayasan di tengah hutan),jadi pandai menyesuaikan diri bila bermasyarakat. Dengan akhlak dan manis tutur kata, mereka menambah simpati perjuangan di tengah masyarakat Malaysia. Ini bukan menyalahgunakan tenaga pelajar, tetapi inilah didikan yang sebenar. Ajar dan didik di pusat-pusat pembangunan akal dan rohani, kemudian test mereka di tengah kehidupan. Mampu tak jujur dengan duit? Mampu tak jaga mata dan syariat lahir? Bersungguh-sungguh tak berjuang? Bukan bercakap aje. Tahan lasak tak dengan cerca hina dari orang ramai? Berani tak mempertahankan kebenaran.
Oh… ORD sebenarnya satu kursus yang sangat mahal nilainya dan Abuya beri pada pelajar Al Arqam secara percuma. Ramai yang pandai berniaga hasil latihan dan keberkatan Abuya, tapi hari ini baru kaya sedikit dah memusuhi dan mengata Abuya lebih dari orang yang tak pernah jumpa Abuya. Sebenarnya banyak anjing yang pandai berterima kasih pada orang yang berjasa padanya. Kecuali seekor je iaitu ‘anjing yang tersepit’ dalam peribahasa melayu. Tapi manusia……
Ikhwan Homestay Damascus, Syria
11.27pm, Ogo 22, 2011
Anjangmuor.wordpress.com

Solehuddin Al Ayubi


Solehuddin Al Ayubi (part iii)

Ogos 26, 20111 komen
Sultan Solahuddin Al Ayubi- gambaran pelukis
Salam. Di hujung Ramadhan, ada program penting pula. Atk. Doakan anjang, tak tau nasib anjang hari ni. Orang Melayu cakap untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Dalam
Kehidupan Orang Melayu lama, semua yang berlaku dikira untung. Mungkin kerana sangat yakin pada Tuhan. Timbul pun untung, tenggelam pun untung. Sebab tu kalau accident, biasa kita dengar, nasib baik kereta je remuk, orang tak apa-apa. Kalau luka, nasib baik cedera ringan, buatnya kalau patah. Kalau patah, ada lah patah sikit, nasib baik tak parah ke buta. Kalau parah, nasib baik tak mati. Hatta kalau mati pun, nasib baik mati, sebab budak tu bukan ada lesen pun. Kalau tak susah… Mudah-mudahan apa yang akan berlaku, pandai kita menerimanya dari Tuhan. A tolonglah beri jiwa yang cinta dan komited pada perjuangan Islam seperti BUJ. A tolonglah beri rasa hati yang sepatutnya dimiliki oleh semua murid terhadap guru mursyidnya.
perang salib
Oleh kerana masa yang terhad, kita akan sambung terus kisah Sultan yang berani dan adil, Solahuddin Al Ayubi. Moga-moga keberkatan menceritakannya orang soleh menurunkan rahmat Tuhan.
Setelah merasa kuat, Sultan Solahuddin menumpukan perhatiannya untuk memusnahkan tentera Salib yang menduduki Baitul Maqdis dan merebut kota Suci itu semula. Banyak rintangan dan ujian yang dihadapi olehnya sebelum cita-cita suci itu tercapai. Siasah yang mula-mula dijalankannya adalah mengajak tentera Salib untuk berdamai. Pada lahirnya, kaum Salib memandang bahawa Solahuddin telah menyerah kalah, lalu mereka menerima perdamaian ini dengan sombong. Sultan sudah menjangka bahawa orang-orang kafir Kristian itu akan mengkhianati perjanjian, maka ini akan menjadi alasan bagi beliau untuk melancarkan serangan. Untuk ini, beliau telah membuat persiapan secukupnya.
Gambaran Perang Salib
Ternyata memang betul, baru sebentar perjanjian ditandatangani, kaum Salib telah melakukan pelanggaran. Maka Sultan Solahuddin, segera bergerak melancarkan serangan, tapi kali ini masih gagal dan beliau sendiri hampir kena tawan. Beliau kembali ke pusat pemerintahannya dan menyusun kekuatan yang lebih besar.
Suatu kejadian yang mengejutkan Sultan dalam suasana perdamaian adalah tindakan seorang panglima Salib Count Rainald de Chatillon yang bergerak dengan pasukannya untuk menyerang kota Suci Makkah dan Madinah. Akan tetapi pasukan ini hancur binasa digempur mujahid Islam di laut Merah dan Count Rainald dan sisa pasukannya balik ke Jerussalem. Dalam perjalanan, mereka telah berjumpa  dengan satu kafilah kaum Muslimin yang di dalamnya terdapat seorang saudara perempuan Sultan Solahuddin. Tanpa berfikir panjang, Count dan kuncu-kuncunya menyerang kafilah tersebut dan menawan mereka termasuk saudara perempuan Solahuddin.
Dengan angkuh dan penuh ejekan Count berkata: “Panggillah Muhammad untuk menyelamatkan kamu!!”
Seorang anggota kafilah yang dapat meloloskan diri terus lari dan melapor kepada Sultan apa yang telah terjadi. Sultan sangat marah terhadap penghinaan terhadap Rasulullah saw dan pencabulan gencatan senjata itu dan dan bersumpah tidak akan senyum lagi sehingga berjaya menawan Baitul Maqdis dan membunuh kafir keparat itu dengan tangannya sendiri. Baginda mengirim perutusan ke Jerussalem agar semua tawanan dibebaskan. Tapi mereka tidak memberikan jawapan. Ekoran kejadian ini, Sultan keluar membawa pasukannya untuk menghukum kaum Salib yang sering mengkhianati janji itu. Terjadilah pertempuran yang sangat besar di gunung Hittin sehingga dikenal dengan Perang Hittin.
Dalam pertempuran ini, Solahuddin menang besar. Pasukan musuh yang berjumlah 45,000 orang hancur binasa dan hanya tinggal beberapa ribu saja yang sebagian besarnya menjadi tawanan termasuk Count Rainald de Chatillon sendiri. Semuanya dibawa ke Damascus. Count Rainald yang telah menawan saudara perempuan Sultan dan mempersendakan Nabi Muhammad itu digiring ke hadapan beliau.
“Nah, bagaimana jadinya yang telah nampak oleh engkau sekarang? Apakah saya tidak cukup   menjadi pengganti Nabi Besar Muhammad untuk melakukan pembalasan terhadap berbagai penghinaan engkau itu?” tanya Sultan Solahuddin.
Solahuddin mengajak  Count agar masuk Islam, tapi dia tidak mahu. Maka dia pun dihukum bunuh kerana telah menghina Nabi Muhammad.
Setelah melalui berbagai peperangan dan menakluk berbagai benteng dan kota, sampailah Sultan Solahuddin pada matlamat utamanya iaitu merebut Baitul Maqdis. Kini beliau mengepung Jerussalem selama empat puluh hari membuat penduduk di dalam kota itu tidak dapat berbuat apa-apa dan kekurangan keperluan asas. Waktu itu Jerussalem dipenuhi dengan kaum pelarian dan orang-orang yang selamat dalam perang Hittin. Tentera pertahanannya sendiri tidak kurang dari 60,000 orang.
Pada mulanya Sultan menyerukan seruan agar kota Suci itu diserahkan secara damai. Beliau tidak ingin bertindak seperti yang dilakukan oleh Godfrey dan orang-orangnya pada tahun 1099 untuk membalas dendam. Akan tetapi pihak Kristian telah menolak tawaran baik dari Sultan, bahkan mereka mengangkat Komandan Perang untuk mempertahankan kota itu. Kerana mereka menolak seruan, Sultan Solahuddin pun bersumpah akan membunuh semua orang Kristian di dalam kota itu sebagai membalas tindakan mereka pada peristiwa 90 tahun yang lalu. Mulailah pasukan kaum Muslimin melancarkan serangan ke atas kota itu dengan anak panah dan manjanik.
Kaum Salib membalas serangan itu dari dalam benteng. Setelah berlangsung serangan selama empat belas hari, kaum Salib melihat bahawa pintu benteng hampir musnah oleh serangan kaum Muslimin. Para pemimpin kaum Salib mulai merasa takut melihat kegigihan dan kekuatan pasukan Muslim yang hanya tinggal menunggu masa untuk melanggar masuk. Beberapa pemimpin Kristian telah keluar menemui Sultan Solahuddin menyatakan hasratnya untuk menyerahkan kota Suci secara aman dan minta agar nyawa mereka diselamatkan.
Akan tetapi Sultan menolak sambil berkata: “Aku tidak akan menaklukkan kota ini kecuali dengan kekerasan sebagaimana kamu dahulu menaklukinya dengan kekerasan. Aku tidak akan membiarkan seorang Kristian pun melainkan akan kubunuh sebagaimana engkau membunuh semua kaum Muslimin di dalam kota ini dahulu.”
Setelah usaha diplomatik mereka tidak berhasil, Datuk Bandar Jerussalem sendiri datang menghadap Sultan dengan merendah diri dan minta dikasihani, memujuk dan merayu dengan segala cara. Sultan Solahuddin tidak menjawabnya.
Akhirnya ketua Kristian itu berkata: “Jika tuan tidak mahu berdamai dengan kami, kami akan balik dan membunuh semua tahanan (terdiri dari kaum Muslimin seramai 4000 orang) yang ada pada kami. Kami juga akan membunuh anak cucu kami dan perempuan-perempuan kami. Setelah itu kami akan binasakan rumah-rumah dan bangunan-bangunan yang indah-indah, semua harta dan perhiasan yang ada pada kami akan dibakar. Kami juga akan memusnahkan Kubah Shahra’, kami akan hancurkan semua yang ada sehingga tidak ada apa-apa yang boleh dimanfaatkan lagi. Selepas itu, kami akan keluar untuk berperang mati-matian, kerana sudah tidak ada apa-apa lagi yang kami harapkan selepas ini. Tidak seorang pun boleh membunuh kami sehingga sebilangan orang-orang tuan terbunuh terlebih dahulu. Nah, jika demikian keadaannya, kebaikan apalagi yang tuan boleh harapkan?”
Setelah mendengar kata-kata nekad dan ugutan itu, Sultan Solahuddin menjadi lembut dan kasihan dan bersedia untuk memberikan keamanan. Beliau meminta nasihat para ulama yang mendampinginya mengenai sumpah berat yang telah diucapkannya. Para ulama mengatakan bahawa beliau mesti menebus sumpahnya dengan membayar Kifarah sebagaimana yang telah disyariatkan.
Maka berlangsunglah penyerahan kota secara aman dengan syarat setiap penduduk mesti membayar wang tebusan. Bagi lelaki wajib membayar sepuluh dinar, perempuan lima dinar dan kanak-kanak dua dinar sahaja. Barangsiapa yang tidak mampu membayar tebusan, akan menjadi tawanan kaum Muslimin dan berkedudukan sebagai hamba. Semua rumah, senjata dan alat-alat peperangan lainnya mesti ditinggalkan untuk kaum Muslimin. Mereka boleh pergi ke mana-mana tempat yang aman untuk mereka. Mereka diberi tempoh selama empat puluh hari untuk memenuhi syarat-syaratnya, dan barangsiapa yang tidak sanggup  menunaikannya sehinnga lewat dari waktu itu, ia akan menjadi tawanan. Ternyata ada 16,000 orang Kristian yang tidak sanggup  membayar wang tebusan. Semua mereka ditahan sebagai hamba.
Maka pada hari Jumaat 27 Rejab 583 Hijrah, Sultan Solahuddin bersama kaum Muslimin memasuki Baitul Maqdis. Mereka melaungkan “Allahu Akbar” dan bersyukur kehadrat Allah s.w.t. Air mata kegembiraan menitis di setiap pipi kaum Muslimin sebaik saja memasuki kota itu. Para ulama dan solehin datang mengucapkan tahniah kepada Sultan Solahuddin di atas perjuangannya yang telah berhasil. Apalagi tarikh tersebut bersamaan dengan tarikh Israk Nabi S.A.W dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. Pada  hari Jumaat tersebut, kaum Muslimin tidak sempat melaksankan solat Jumaat di Masjidil Aqsa kerana sempitnya waktu. Mereka terpaksa membersihkan Masjid Suci itu dari babi, kayu-kayu salib, gambar-gambar rahib dan patung-patung yang dipertuhan oleh kaum Kristian. Barulah pada Jumaat berikutnya mereka melaksanakan solat Jumaat di Masjidil Aqsa buat pertama kalinya dalam masa 92 tahun. Kadhi Muhyiddin bin Muhammad bin Ali bin Zaki telah bertindak selaku khatib atas izin Sultan Solahuddin.
Ok. Itu sahaja kali ini. Ada program. Jumpa lagi.
9.17am, Ogo 26, 2011
Anjangmuor.wordpress.com

Solehuddin Al Ayubi (part ii)

Ogos 25, 20111 komen
'Seruan Jihad telah memanggil kita'
Salam ceria, salam akhir Ramadhan. Malam tadi tengok National Geografi tentang sambutan raya orang-orang kampung di Malaysia. Allah, teringat tanah air. Teringat Kampung Tengah, Bakri. Teringat Batu Hampar…Zar pulak baru bb dari kedai songkok Yus di Taiping. ‘Di hari raya, terkenang daku kepada si dia, kampungku indah nun jauh di sana Ayah serta bondaku…Apakan daya, masa tak akan kembali…Dendang Perantau.’ , ok tak leh layan sangat jiwa jiwang-jiwang ni. Tengah cite panglima besar, ingat takbir ala Malaysia…. Kacau. •нëнëнëнëнë•‎​•нëнëнëнëнë•‎​ .Ok, korang dah habis baca part i? Kalau tak baca lagi, terputus, tak faham nanti.!!
Tak kenal maka tak cinta, mari kita mengenali Sultan Solahuddin Al Ayubi. Namanya Solahuddin Yusuf bin Najmuddin Ayyub dilahirkan di Tikrit, Irak pada tahun 532 Hijrah /1138 Masihi dan meninggal dunia pada tahun 589 H/1193 M di Damsyik.
Solahuddin dilahirkan dari keluarga berbangsa Kurdi di kota Tikrit lebih kurang 140km barat laut kota Baghdad, dekat sungai Tigris (sama tempat kelahiran dengan bekas presiden Iraq yang terkenal Saddam Hussein). Semasa dilahirkan keluarganya dihalau dari Tikrit oleh pemerintah Baghdad kerana dituduh penghianat. Dalam perjalanan ke Alleppo (Halab, Syria) Salahudin dilahirkan sehingga ayahnya berkata anakku ini dilahirkan ketika aku dalam kesusahan. Aku bimbang kelahirannya membawa maksud tidak baik. Tiada siapa menyangka bayi itu bakal menjadi pahlawan terbilang. Ya, korang tengoklah, kesusahan adalah ‘guru’ yang baik, kalau pandai menerimanya. Seperti Abuya putera Pilin, siapa sangka berjaya membina jemaah yang dihormati kawan ditakut lawan, bahkan selepas pemergiannya jemaahnya semakin mengugat yahudi dan wahabi.
'Terima kasih Abuya kerana mengenalkan kami siapa Sultan Solahuddin Al Ayubi'
Masa kecilnya selama sepuluh tahun dihabiskan dengan belajar di Damascus di lingkungan anggota dinasti Zengki yang memerintah Syam (sekarang Syria), iaitu Nuruddin Zengki.
Selain belajar ilmu-ilmu Islam, Solahuddin juga mendapat ilmu dan latihan ketenteraan dari bapa saudaranya Asaduddin Syirkuh, seorang panglima perang Turki Seljuk. Pada tahun 558 H/1163 Masihi, panglima Asaduddin membawa Solahuddin Al Ayubi yang ketika itu berusia 25 tahun ke Mesir.
Di Mesir Solahuddin mengubah cara hidupnya kepada yang lebih keras. Dia bertambah warak dan menjalani hidup yang lebih berdisiplin dan sederhana. Dia mengenepikan corak hidup senang dan memilih corak hidup sederhana yang menjadi contoh kepada tenteranya. Dia menumpukan seluruh tenaganya untuk membina kekuatan Islam bagi menawan semula Jerusalem.
Langkah pertama panglima Asaddudin Syirkuh ialah untuk menundukkan Daulah Fatimiyah di Mesir yang diperintah oleh Aliran Syiah Ismailiyah yang semakin lemah. Usahanya membuahkan kejayaan. Khalifah Daulah Fatimiyah terakhir Adhid Lidinillah dipaksa oleh Asaduddin Syirkuh untuk menandatangani perjanjian. Akan tetapi, Wazir (menteri) besar Shawar merasa cemburu melihat Syirkuh semakin popular di kalangan istana dan rakyat.
Dengan senyap-senyap dia pergi ke Baitul Maqdis dan meminta bantuan dari pasukan Salib untuk menghalau Syirkuh daripada berkuasa di Mesir. Pasukan Salib yang dipimpin oleh King Almeric dari Jerussalem (Baitul Maqdis) menerima baik jemputan itu. Maka terjadilah pertempuran antara pasukan Asaduddin dengan King Almeric yang berakhir dengan kekalahan Asaduddin. Setelah menerima syarat-syarat damai dari kaum Salib, panglima Asaduddin dan Solahuddin dibenarkan balik ke Damsyik.
Kerjasama Wazir besar Shawar dengan orang kafir itu telah menimbulkan kemarahan Amir Nuruddin Zengki dan para pemimpin Islam lainnya termasuk Kerajaan Abbasiyah di Baghdad. Lalu dipersiapkannya tentera yang besar yang tetap  dipimpin oleh panglima Syirkuh dan Shalahuddin Al Ayubi untuk menghukum si pengkhianat Shawar. King Almeric terburu-buru menyiapkan pasukannya untuk melindungi Wazir Shawar setelah mendengar kemaraan pasukan Islam. Akan tetapi Panglima Syirkuh kali ini bertindak lebih pantas dan berjaya mengalahkan pasukan King Almeric dan menghalaunya dari bumi Mesir dengan aib sekali.
Panglima Syirkuh dan Solahuddin terus mara ke ibu kota Kaherah dan mendapat tentangan dari pasukan Wazir Shawar. Akan tetapi pasukan Shawar hanya dapat bertahan sebentar saja, dia sendiri melarikan diri dan bersembunyi. Khalifah Al-Adhid Lidinillah terpaksa menerima dan menyambut kedatangan panglima Syirkuh buat kali kedua.
Suatu hari panglima Solahuddin Al Ayubi menziarahi ke kubur seorang wali Allah di Mesir, ternyata Wazir Besar Shawar dijumpai bersembunyi di situ. Shalahuddin segera menangkap Shawar, dibawa ke istana dan kemudian dihukum bunuh.
Khalifah Al-Adhid melantik panglima Asaduddin Syirkuh menjadi Wazir Besar menggantikan Shawar. Wazir Baru itu segera melakukan pemulihan dan pembersihan pada setiap institusi kerajaan secara berperingkat. Sementara anak saudaranya, panglima Solahuddin Al Ayubi diperintahkan membawa pasukannya mengadakan pembersihan di kota-kota sepanjang sungai Nil sehingga Aswan di sebelah utara dan bandar-bandar lain termasuk bandar perdagangan Iskandariah.
Wazir Besar Syirkuh tidak lama memegang jawatannya, kerana beliau meninggal dunia pada tahun 565 H/1169 M. Khalifah Al Adhid melantik panglima Solahuddin Al Ayubi menjadi Wazir Besar menggantikan Syirkuh dengan mendapat persetujuan pembesar-pembesar Kurdi dan Turki. Walaupun berkhidmat di bawah Khalifah Daulah Fatimiyah, Solahuddin tetap  menganggap Amir Nuruddin Zengki sebagai ketuanya.
Nuruddin Zengki berulang kali mendesak Solahuddin agar menangkap Khalifah Al Adhid dan mengakhiri kekuasaan Daulah Fatimiyah untuk seterusnya diserahkan semula kepada Daulah Abbasiyah di Baghdad. Akan tetapi Solahuddin yang dibantu Tuhan dengan kebijaksanaan tidak mahu bertindak terburu-buru, beliau memperhatikan keadaan sekelilingnya sehingga musuh-musuh dalam selimut betul-betul lumpuh.
Pada tahun 567 H/1171 Masihi, barulah Solahuddin mengumumkan berakhirnya Daulah Fatimiyah dan kekuasaan diserahkan semula kepada Daulah Abbasiyah. Maka doa untuk Khalifah Al Adhid pada khutbah Jumaat hari itu telah ditukar kepada doa untuk Khalifah Al Mustadhi dari Daulah Abbasiyah.
Ketika pengumuman peralihan kuasa itu dibuat, Khalifah Al Adhid sedang sakit kuat, sehingga beliau tidak mengetahui perubahan besar yang berlaku di dalam negaranya dan tidak mendengar bahawa Khatib Jumaat sudah tidak mendoakan dirinya lagi. Sehari selepas pengumuman itu, Khalifah Al-Adhid meninggal dunia dan dikebumikan sebagaimana kedudukan sebelumnya, yakni sebagai seorang Khalifah.
Dengan demikian berakhirlah kekuasaan Daulah Fatimiyah yang dikuasai oleh kaum Syiah selama 270 tahun. Keadaan ini sememangnya telah lama ditunggu-tunggu oleh golongan Ahlussunnah di seluruh negara Islam lebih-lebih lagi di Mesir sendiri. Apalagi setelah Wazir Besar Shawar berkomplot dengan kaum Salib musuh Islam. Kembalinya kekuasaan kepada golongan Sunni itu telah disambut meriah di seluruh wilayah-wilayah Islam, lebih-lebih di Baghdad dan Syam atas restu Khalifah Al Mustadhi dan Amir Nuruddin Zengki.
Mereka sangat berterima kasih kepada Panglima Solahuddin Al Ayubi yang dengan kebijaksanaan dan kepintarannya telah menukar suasana itu secara aman damai. Tanpa pertumpahan darah. Serentak dengan itu pula, Wazir Besar Solahuddin Al Ayubi telah merasmikan Universiti Al Azhar yang selama ini dikenal sebagai pusat pengajian Syiah kepada pusat pengajian Ahlussunnah Wal Jamaah. Semoga Allah membalas jasa-jasa Solahuddin.
Walaupun sangat pintar dan bijak mengatur strategi dan berani di medan tempur, Solahuddin berhati lembut, tidak mahu menipu atasan demi  kekuasaan dunia. Beliau tetap  setia pada atasannya, tidak mahu merampas kuasa untuk kepentingan peribadi. Kerana apa yang dikerjakannya selama ini hanyalah mencari peluang untuk menghalau tentera Salib dari bumi Baitul Maqdis. Untuk tujuan ini, beliau berusaha menyatu padukan wilayah-wilyah Islam terlebih dahulu, kemudian menghapuskan para pengkhianat agama dan negara agar peristiwa Wazir Besar Shawar tidak berulang lagi.
Dalam bulan Zulkaedah 570 Hijrah (Mei 1175 Masihi), Khalifah Abbasiyyah mengisytiharkan Solahuddin Al Ayubi sebagai Sultan Mesir dan menggelarkan dirinya sebagai Sultan Al Islam wal Muslimin. Pada tahun itu juga beliau membina kota pertahanan di Kaherah.
Di Mesir, setelah beliau berkuasa penuh, tetapi beliau masih tetap  taat setia pada kepimpinan Nuruddin Zengki dan Khalifah Abbasiyah di Baghdad. Pada tahun 1173 M, Amir Nuruddin Zengki wafat dan digantikan oleh puteranya Ismail yang ketika itu baru berusia 11 tahun dan bergelar Mulk al Soleh. Para ulama dan pembesar menginginkan agar Amir Solahudin mengambil alih kuasa kerana tidak suka kepada Mulk al Soleh keran selalu cuai melaksanakan tanggungjawabnya dan suka bersenang-senang. Akan tetapi Solahuddin tetap  taat setia dan mendoakan Mulk al Soleh dalam setiap khutbah Jumaat, bahkan mengabadikannya pada mata wang syiling.
Apabila Damsyik terdedah pada serangan kaum Salib, barulah Solahudin menggerakkan pasukannya ke Syam untuk mempertahankan kota itu daripada jatuh. Tidak lama kemudian Ismail wafat, maka Solahuddin menyatukan Syam dengan Mesir dan menubuhkan Imarah Al Ayyubiyah dengan beliau sendiri sebagai Amirnya yang pertama. Tiada berapa lama kemudian, Sultan Solahuddin berjaya menggabungkan negeri-negeri An Nubah, Sudan, Yaman dan Hijaz ke dalam kekuasaannya yang besar. Negara di Afirka yang telah diduduki oleh askar Salib dari Normandy, juga telah dapat direbutnya dalam masa yang singkat. Dengan ini kekuasaan Solahuddin telah cukup   besar dan kekuatan tenteranya cukup   ramai untuk mengusir tentera kafir Kristian yang menduduki Baitul Maqdis selama berpuluh tahun.
Sifatnya yang lemah lembut, zuhud, wara’ dan sederhana membuat kaum Muslimin di bawah kekuasaannya sangat mencintainya. Demikian juga para ulama sentiasa mendoakannya agar cita-cita sucinya untuk merampas semula Tanah Suci berhasil dengan segera.
Ok, dah panjang sangat. Korang macam tak semangat je baca. Mungkin kerana hati sangat cemas sekarang. Cemas dengan Tuhan tu bagus. Mari kita banyakkan doa di bulan yang mulia ini.. A tolong jadikan hati kami seperti hati Sultan Solehuddin Al Ayubi. A tolong jadikan hati kami seperti hati BUJ yang sangat cintakan perjuangan PBT, sangat komited dalam perjuangan dan pengorbanan. Wahai NM tolong rawat dan sehatkan KB dari segala serangan sihir yahudi. Jangan lupa pagar diri dulu,
Tangan kanan anjang kebas dari malam tadi sebab lalai, tak pagar. Atk.
Kita sambung lepas ni ye…
Ikhwan homestay, Dansyik, Syria.
9.01am Ogo 25, 2011
Anjangmuor.wordpress.com

Solahuddin Al Ayubi (part i)

Gambar Hiasan -Perang Jihad
Salam ceria. Pada semua remaja GISB satu dunia. Mudah-mudahan kita saling doa mendoakan sesama kita di era yang sangat mencemaskan ini. Atk. Abuya beritau kita malah khasnya Pak Ya Pekida, bahawa Abuya akan mati di Baitul Maqdis. Dari kecil, di yayasan Al Arqam lagin kita semua memang bercita-cita menjadi Ikhwan. Tentera Al Mahdi, pembebas Baitul Maqdis dari Yahudi. Bercakap tentang Baitul Maqdis, kita tak boleh pisahkan dari panglima perang yang sangat terkenal, Sultan Solahuddin Al Ayubi.
Kali pertama anjang jejakkan kaki di benua Afrika, di tanah Mesir (banyak pasir, bukan tanah pun •нëнëнëнëнë•‎​•нëнëнëнëнë•‎​ ) pada bulan 10, 1989 antara yang menjadi kebanggan anjang sebagai orang Islam ialah kehebatan Solehuddin membina benteng ketenteraannya di Mesir. Rupanya ketika ke Jordan dan Syria, banyak benteng-benteng dan kota-kota yang dinamakan dengan nama baginda. Lebih-lebih lagi, maqamnya ada di Damsyik ni… Rasanya tak patut kalau anjang tak coretkan sejarah agung baginda yang Abuya selalu sebut sebagai salah seorang pemimpin yang adil. Ok. Selamat membaca.
Pada masa pemerintahan Khalifah Umar bin Khattab (13-23 H/634-644 M). Baitul Maqdis dapat dikuasai oleh kaum muslimin dalam suatu penyerahan kuasa secara damai. Sayidina Umar sendiri datang ke Baitul Maqdis untuk menerima penyerahan kota Suci itu atas desakan dan persetujuan Uskup Agung Sophronius.
Berabad abad lamanya kota itu berada di bawah pentadbiran Islam, tapi penduduknya bebas memeluk agama dan melaksanakan ajaran agamanya masing-masing tanpa ada gangguan. Orang-orang Kristian dari seluruh dunia juga bebas datang untuk mengerjakan haji di kota Suci itu dan mengerjakan upacara keagamaannya.
Orang-orang Kristian dari Eropah datang mengerjakan haji (haji kristian) dalam jumlah rombongan yang besar dengan membawa obor dan pedang seperti tentera. Sebahagian dari mereka mempermainkan pedang dengan dikelilingi pasukan gendang dan seruling dan diiringkan pula oleh pasukan bersenjata lengkap.
Sebelum Baitul Maqdis ditadbir Kerajaan Seljuk pada tahun 1070, upacara seperti itu dibiarkan saja oleh umat Islam, kerana dasar toleransi agama. Setelah Kerajaan Seljuk memerintah, upacara seperti itu dilarang dengan alasan keselamatan. Mungkin kerana upacara tersebut semakin berbahaya. Lebih-lebih lagi kumpulan-kumpulan yang mengambil bahagian dalam upacara itu sering menyebabkan pergaduhan dan huruhara. Disebutkan bahawa pada tahun 1064 ketua Uskup memimpin pasukan seramai 7000 orang jemaah haji yang terdiri dari kumpulan Baron-baron dan para pahlawan telah menyerang orang-orang Arab dan orang-orang Turki.
Tindakan Seljuk  itu  menjadi salah anggapan  oleh orang-orang Eropah. Pemimpin-pemimpin agama mereka menganggap bahwa kebebasan agamanya diganggu oleh orang-orang Islam dan menyeru agar Tanah Suci itu dibebaskan dari genggaman umat Islam. Patriach Ermite adalah paderi yang paling lantang membangkitkan kemarahan umat Kristian. Dalam usahanya untuk menarik simpati umat Kristian, Ermite telah berkeliling Eropah dengan mengenderai seekor keldai sambil memikul kayu Salib besar, berkaki ayam dan berpakaian compang camping. Dia telah berpidato di hadapan orang ramai sama ada di dalam gereja, di jalan-jalan raya atau di pasar-pasar. Katanya, dia melihat pencerobohan kesucian ke atas kubur Nabi Isa oleh Kerajaan Turki Seljuk. Diceritakan bahawa jemaah haji Kristian telah dihina, dizalimi dan dinista oleh orang-orang Islam di Baitul Maqdis. Serentak dengan itu, dia menggalakkan orang ramai agar bangkit menyertai perang untuk membebaskan Jerussalem dari tangan orang Islam. Hasutan Ermite berhasil dengan menggalakkan
Paus Urbanus II mengumumkan ampunan seluruh dosa bagi yang bersedia dengan sukarela mengikuti Perang Suci itu, sekalipun sebelumnya dia merupakan seorang perompak, pembunuh, pencuri dan sebagainya. Maka keluarlah ribuan umat Kristian untuk mengikuti perang dengan memikul senjata untuk menyertai perang Suci. Mereka yang ingin mengikuti perang ini diperintahkan agar meletakkan tanda Salib di badannya, oleh kerana itulah perang ini disebut Perang Salib.
Paus Urbanus menetapkan tarikh 15 Ogos 1095 bagi keberangkatan tentera Salib menuju Timur Tengah, tapi kalangan awam sudah tidak sabar menunggu lebih lama lagi setelah dijanjikan dengan berbagai kebebasan, kemewahan dan habuan. Mereka mendesak Paderi Patriach Ermite agar berangkat memimpin mereka. Maka Ermite pun berangkat dengan 60,000 orang pasukan, kemudian disusul oleh kaum tani dari Jerman seramai 20.000, datang lagi 200,000 orang menjadikan jumlah keseluruhannya 300,000 orang lelaki dan perempuan. Sepanjang perjalanan, mereka diizinkan merompak, memperkosa, berzina dan mabuk-mabuk. Setiap penduduk negeri yang dilaluinya, selalu mengalu-alukan dan memberikan bantuan seperlunya.
Akan tetapi sesampainya di Hongaria dan Bulgaria, sambutan sangat dingin, menyebabkan pasukan Salib yang sudah kekurangan makanan ini marah dan merampas harta benda penduduk. Penduduk di dua negeri ini tidak tinggal diam. Walau pun mereka sama-sama beragama Kristian, mereka tidak senang dan bertindak balas. Terjadilah pertempuran sengit dan pembunuhan yang mengerikan. Dari 300,000 orang pasukan Salib itu hanya 7000 sahaja yang selamat sampai di Semenanjung Thracia di bawah pimpinan sang Rahib.
Ketika pasukan Salib itu telah mendarat di pantai Asia kecil, pasukan kaum Muslimin yang di pimpin oleh Sultan Kalij Arselan telah menyambutnya dengan hayunan pedang. Maka terjadilah pertempuran sengit antara kaum Salib dengan pasukan Islam yang berakhir dengan hancur binasanya seluruh pasukan Salib itu.
Perang salib
Setelah kaum itu musnah sama sekali, muncullah pasukan Salib yang dipimpin oleh anak-anak Raja Godfrey dari Lorraine Perancis, Bohemund dari Normandy dan Raymond dari Toulouse. Mereka berkumpul di Konstantinopel dengan kekuatan 150,000 tentera, kemudian menyeberang selat Bosfur dan melanggar wliayah Islam bagaikan air bah. Pasukan kaum Muslimin yang hanya seramai 50,000 orang bertahan mati-matian di bawah pimpinan Sultan Kalij Arselan.
Satu persatu kota dan Benteng kaum Muslimin jatuh ke tangan kaum Salib, memaksa Kalij Arselan berundur dari satu benteng ke benteng yang lain sambil menyusun kekuatan dan taktik baru. Bala bantuan kaum Salib datang mencurah-curah dari negara-negara Eropah. Sedangkan Kalij Arselan tidak dapat mengharapkan bantuan dari wilayah-wilayah Islam yang lain, kerana mereka sibuk dengan kemelut dalaman masing-masing.
Setelah berlaku pertempuran sekian lama, akhirnya kaum Salib dapat mengepung Baitul Maqdis, tapi penduduk kota Suci itu tidak mahu menyerah kalah begitu saja. Mereka telah berjuang dengan jiwa raga mempertahankan kota Suci itu selama satu bulan. Akhirnya pada 15 Julai 1099, Baitul Maqdis jatuh ke tangan pasukan Salib, tercapailah cita-cita mereka. Berlakulah keganasan luar biasa yang belum pernah terjadi dalam sejarah umat manusia. Kaum kafir Kristian itu telah menyembelih penduduk awam Islam lelaki, perempuan dan kanak-kanak dengan sangat ganasnya. Mereka juga membantai orang-orang Yahudi dan orang-orang Kristian yang enggan bergabung dengan kaum Salib. Keganasan kaum Salib Kristian yang sangat melampau itu telah dikutuk dan diperkatakan oleh para saksi dan penulis sejarah yang terdiri dari berbagai agama dan bangsa.
Seorang ahli sejarah Perancis, Michaud berkata: “Pada saat penaklukan Jerussalem oleh orang Kristian tahun 1099, orang-orang Islam dibunuh di jalan-jalan dan di rumah-rumah. Baitul Maqdis tidak punya tempat lagi bagi orang-orang yang kalah itu. Beberapa orang cuba mengelak dari kematian dengan cara menghendap-hendap dari benteng, yang lain berkerumun di istana dan berbagai menara untuk mencari perlindungan terutama di masjid-masjid. Namun mereka tetap  tidak dapat menyembunyikan diri dari buruan orang-orang Kristian itu.
Tentera Salib yang menjadi tuan di Masjid Umar, di mana orang-orang Islam cuba mempertahankan diri selama beberapa lama menambahkan lagi adegan-adegan yang mengerikan yang menodai penaklukan Titus. Tentera infanteri dan kaveleri lari tunggang langgang di antara para buruan. Di tengah huru-hara yang mengerikan itu yang terdengar hanya rintihan dan jeritan kematian. Orang-orang yang menang itu memijak-mijak tumpukan mayat ketika mereka lari mengejar orang yang cuba menyelamatkan diri dengan sia-sia.
Raymond d’Agiles, yang menyaksikan peristiwa itu dengan mata kepalanya sendiri mengatakan: “Di bawah serambi masjid yang melengkung itu, genangan darah dalamnya mencecah lutut dan mencapai tali kekang kuda.”
Michaud berkata: “Semua yang tertangkap baki dari serangan pertama, semua yang telah ditawan untuk mendapatkan tebusan, dbunuh dengan kejam. Orang-orang Islam itu dipaksa terjun dari puncak menara dan bumbung-bumbung rumah, mereka dibakar hidup -hidup  , diheret dari tempat peersembunyian bawah tanah, diheret ke hadapan umum dan dikorbankan di tiang gantungan.
Air mata wanita, tangisan kanak-kanak, begitu juga pemandangan dari tempat Yesus Kristus memberikan ampun kepada para algojonya, sama sekali tidak dapat meredhakan nafsu membunuh orang-orang yang menang itu. Penyembelihan itu berlangsung selama seminggu. Beberapa orang yang berjaya melarikan diri, dimusnahkan atau dikurangkan bilangannya dengan perhambaan atau kerja paksa yang mengerikan.”
Gustav Le Bon telah menyifatkan penyembelihan kaum Salib Kristian sebagaimana kata-katanya: “Kaum Salib kita yang “bertakwa” itu tidak memadai dengan melakukan berbagai bentuk kezaliman, kerosakan dan penganiayaan, mereka kemudian mengadakan suatu mesyuarat yang memutuskan supaya dibunuh saja semua penduduk Baitul Maqdis yang terdiri dari kaum Muslimin dan bangsa Yahudi serta orang-orang Kristian yang tidak memberikan pertolongan kepada mereka yang jumlah mencapai 60,000 orang. Orang-orang itu telah dibunuh semua dalam masa 8 hari saja termasuk perempuan, kanak-kanak dan orang tua, tidak seorang pun yang terkecuali.
Ahli sejarah Kristian yang lain, Mill, mengatakan: “Ketika itu diputuskan bahawa rasa kasihan tidak boleh diperlihatkan terhadap kaum Muslimin. Orang-orang yang kalah itu diheret ke tempat-tempat umum dan dibunuh. Semua kaum wanita yang sedang menyusu, anak-anak gadis dan anak-anak lelaki dibunuh dengan kejam. Tanah padang, jalan-jalan, bahkan tempat-tempat yang tidak berpenghuni di Jerusssalem ditaburi oleh mayat-mayat wanita dan lelaki, dan tubuh kanak-kanak yang koyak-koyak. Tidak ada hati yang lebur dalam keharuan atau yang tergerak untuk berbuat kebajikan melihat peristiwa mengerikan itu.”
Jatuhnya kota Suci Baitul Maqdis ke tangan kaum Salib telah mengejutkan para pemimpin Islam. Mereka tidak menyangka kota Suci yang telah dikuasainya selama lebih 500 tahun itu boleh terlepas dalam sekelip mata. Mereka sedar akan kesilapan mereka kerana berpecah belah. Para ulama telah berbincang dengan para Sultan, Amir dan Khalifah agar mengambil berat dalam perkara ini.
Usaha mereka berhasil. Setiap penguasa negara Islam itu bersedia bergabung tenaga untuk merampas balik kota Suci tersebut. Di antara pemimpin yang paling gigih dalam usaha menghalau tentera Salib itu ialah Imanuddin Zanki dan diteruskan oleh anaknya Emir Nuruddin Zanki dengan dibantu oleh panglima Asaduddin Syirkuh.
Setelah hampir empat puluh tahun kaum Salib menduduki Baitul Maqdis, Solahuddin Al-Ayyubi baru lahir ke dunia. Keluarganya taat beragama dan berjiwa pahlawan. Ayahnya, Najmuddin Ayyub adalah seorang yang terkenal dan beliau pulalah yang memberikan pendidikan awal kepada Shalahuddin.
Panjang sangat. Takut korang jemu membacanya. Lagipun, mungkin ada yang nak berselawat, wirid, baca Quran di akhir Ramadhan ni. Anjang pun dah ngantuk. Kita sambung lain pasni ok… Bersambung….
Ikhwan Homestay Damsyik
11.09pm Ogo 23, 2011
Anjangmuor.wordpress.com

Rabu, 24 Agustus 2011

Islam dan Demokrasi ___ dibantah


Oleh: Syamsul Balda, Direktur Eksekutif Smart Leadership Institute
Dalam sebuah kesempatan, penulis bersama seorang ulama, bersilaturrahim ke kediaman salah seorang pimpinan Pondok Pesantren besar di Jawa Tengah yang sangat berpengaruh.
Diantara perbincangan tentang masalah da’wah dan negara, ada satu hal yang cukup mengagetkan kami, yakni pendapat beliau yang menyatakan bahwa Demokrasi tidak diakui Islam, mengarah pada kemusyrikan bahkan masuk kategori kekufuran.
Alasannya, demokrasi berarti pemberian kewenangan untuk menetapkan hukum kepada rakyat. Padahal dalam Islam, rakyat tidak berhak menetapkan hukum. Allah lah yang memiliki hak prerogatif menetapkan hukum, sebagaimana firman-Nya:
“Menetapkan hukum itu hanyalah hak Allah.” (QS. Al-An’am, 6:57)
“Barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan Allah, maka ia termasuk golongan kafir.” (QS. Al-Maaidah,5:44)
Pendapat beliau ini ternyata juga di-amini oleh beberapa ulama berpengaruh di Jawa Tengah, Jakarta, dan Jawa Timur. Hasilnya, dalam pemilu 2009 yang lalu, suara partai-partai Islam mengalami penurunan yang cukup signifikan.
Sementara, disisi lain, berkembang opini di kalangan penganut Islam liberal bahwa Islam adalah musuh demokrasi, tidak toleran, membelenggu dan otoriter.
Benarkah kedua pendapat yang berbeda kutub tersebut?
Masalah prinsip ini harus dijelaskan dengan tuntas dan didudukkan secara proporsional, agar Islam tidak ditimpakan kesalahan penafsiran yang tidak benar, sekalipun keluar dari kalangan ulama. Sebab bagaimana pun juga, mereka bisa salah dan bisa benar.
Penulis memohon kepada Allah agar berkenan menampakkan kebenaran berdasarkan dalil-dalil syari’at dan hujjah balighah.
Kaidah dalam Hukum
Para ulama salaf telah menyepakati suatu kaidah: “Hukum tentang sesuatu merupakan derivasi dari konsepsinya.”Barangsiapa menetapkan hukum tentang sesuatu padahal dia tidak mengetahui secara pasti tentangnya, maka ketetapan hukumnya dianggap cacat, sekalipun mungkin secara kebetulan benar.
Disebutkan dalam sebuah hadits shahih, bahwa hakim yang menetapkan hukum tanpa mengetahui permasalahannya, akan masuk ke dalam neraka, seperti orang yang mengetahui kebenaran namun menetapkan yang lain.
Dalam konteks ini, apakah demokrasi yang didengung-dengungkan negara-negara di seluruh dunia, diperjuangkan oleh bangsa-bangsa Barat maupun Timur, setelah berperang melawan penguasa diktator dengan tumpahan darah dan ribuan bahkan jutaan nyawa jadi korban, dijadikan sarana ampuh bagi da’wah untuk melawan hegemoni penguasa zhalim yang mengaku muslim, termasuk kemungkaran atau bahkan kekufuran? Apakah mereka yang berpendapat demokrasi itu kufur, mengerti akan hakikat atau substansi demokrasi?
Substansi Demokrasi
Terlepas dari definisi akademis tentang demokrasi, pada hakikatnya demokrasi dalam aspek politik adalah dihormatinya hak setiap individu dalam sebuah bangsa untuk memilih pemimpin sesuai dengan aspirasinya. Tidak boleh ada yang memaksakan kehendak kepada mereka untuk memilih seorang pemimpin tertentu yang tidak dikehendaki.
Ketentuan ini pada dasarnya sesuai dengan ajaran yang digariskan oleh Islam melalui perangkat syura(permusyawaratan) dan bai’at (kontrak politik yang mengikat rakyat untuk berkomitmen tunduk dan taat pada pemimpin yang dipilihnya.
Kesesuaian antara Islam dengan demokrasi juga terlihat ketika Islam mengutuk dan mengecam para diktator; sementara di sisi lain mengedepankan pemimpin yang kuat, amanah, kredibel, kapabel serta mampu mengayomi rakyatnya. Islam memerintahkan umatnya untuk mematuhi keputusan mayoritas.
Islam juga mengandung ajaran bahwa tangan Allah bersama jama’ah (rakyat banyak). Rasulullah saw bersabda kepada Abu Bakar dan Umar, “Kalau kalian berdua sepakat dalam suatu hal, aku tidak akan menentang pendapat kalian berdua.” [1] Ini menunjukkan bahwa aspirasi dari jumlah orang yang lebih banyak harus didahulukan dari aspirasi segelintir orang, termasuk pendapat Rasulullah sendiri (dalam masalah ijtihadi duniawi).
Di dalam Islam, setiap rakyat berhak memberikan saran atau nasihat kepada penguasa, menganjurkannya berbuat baik dan meninggalkan kemungkaran; tentu dilakukan dengan tetap memperhatikan etika dan cara mengingatkan dengan baik.
Rakyat juga mempunyai kewajiban untuk taat kepada penguasa selama kebijakan yang diambilnya adalah kebaikan. Sebaliknya, rakyat berhak menolak ketika diperintah untuk melakukan perbuatan yang dilarang menurut kesepakatan kaum Muslimin dan atau melakukan kemaksiatan yang nyata. Karena, tidak boleh menaati siapa pun untuk melakukan maksiat kepada Allah. Hal seperti ini juga berlaku dalam sistem demokrasi.
Hal penting lainnya dalam penerapan sistem demokrasi adalah Pemilihan Umum (pemilu) dan pengambilan keputusan berdasar suara terbanyak; dimana secara umum bisa dinilai tidak bertentangan dengan ajaran Islam.
Walau tetap memiliki beberapa kelemahan, sistem ini masih lebih baik dari sistem buatan manusia lainnya. Yang perlu diantisipasi adalah menjaga berjalannya sistem ini agar tidak dimanfaatkan oleh para penipu atau penjahat.
Relevansi Demokrasi dengan Islam
Ada tiga pendapat yang berbeda dalam menyikapi hubungan Demokrasi dengan Islam.
1. Mereka yang menolak demokrasi dengan mengatasnamakan Islam.
Mereka ini bependapat bahwa demokrasi dan Islam adalah dua hal yang bertentangan dan tidak akan bisa dipertemukan. Mereka beralasan:
  1. Demokrasi merupakan hasil pemikiran manusia sedangkan Islam berasal dari Allah.
  2. Demokrasi berarti kekuasaan dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat; sedangkan Islam mengatakan bahwa kekuasaan itu milik Allah.
  3. Demokrasi ditentukan oleh suara terbanyak, padahal belum tentu suara terbanyak merupakan kebenaran.
  4. Demokrasi adalah hal baru yang termasuk dalam kategori bid’ah dalam agama; generasi Islam sebelumnya tidak mengenal adanya sistem demokrasi. Nabi saw bersabda, “Barangsiapa menciptakan hal baru yang sebelumnya tidak ada dalam agama kita, maka hal tersebut ditolak.” (HR. Muslim, Ahmad). Juga hadits Nabi lainnya, “Barangsiapa melakukan suatu perbuatan yang tidak ada dalam agama kami, ia akan ditolak.” (HR. Muslim, Ahmad, An-Nasa’i).

    Demikian pula ada hadits yang menyatakan, “Perkataan yang paling benar adalah Kitabullah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Nabi Muhammad, seburuk-buruk hal adalah sesuatu yang diada-adakan. Setiap yang diada-adakan adalah bid’ah. Setiap bid’ah adalah sesat, dan kesesatan itu akan mengantarkan ke neraka.” (HR. Muslim, Ahmad, An-Nasa’i) [2]
  5. Demokrasi merupakan produk Barat yang notabene sekuler dan kafir. Bagaimana kita akan mengikuti ajaran orang-orang yang ingkar pada Allah dan Rasul-Nya?

    Karena alasan-alasan tersebut mereka dengan tegas menolak demokrasi. Mereka juga mengecam orang-orang Islam yang menerima dan menerapkan demokrasi. Bahkan mereka tidak segan-segan menuduhnya musuh Islam. Ada juga diantara mereka yang menganggap demokrasi itu syirik dan sebagai bentuk kekufuran.
2. Mereka yang menerima demokrasi secara total tanpareserve.
Kelompok ini menganggap bahwa demokrasi Barat adalah satu-satunya solusi yang tepat untuk mengatasi problematika negara, pemerintahan, rakyat dan tanah air. Mereka menerima demokrasi Barat bulat-bulat, termasuk sistem ekonomi liberalnya dan sistem sosial kemasyarakatannya yang bebas tanpa batas.
Mereka meng-copy paste demokrasi Barat tanpa edit, dan ingin menerapkannya persis sama dengan praktek demokrasi di negara-negara Barat. Demokrasi yang tidak berdasarkan akidah, tidak mengenal akhlak, mengabaikan ibadah dan menyepelekan syari’ah. Bukan hanya itu, demokrasi Barat memisahkan secara diametral urusan agama dengan urusan negara.
Mereka ini korban dari ghazwul-fikri, perang budaya, yang berujung pada kekalahan dan melahirkan mentalitas ‘kaum terjajah’ yang bangga apabila dapat meniru sikap dan perilaku penguasa penjajahnya.
3. Mereka yang menerima demokrasi secara moderat.
Kelompok ini berpendapat bahwa ada yang positif dalam sistem demokrasi, dan hakikat dari demokrasi itu sendiri tidak bertentangan, bahkan bersesuaian, dengan ajaran Islam.
Sebagaimana kita ketahui bahwa hakikat demokrasi itu adalah hak rakyat untuk memilih siapa pemimpinnya.
Tidak boleh ada yang memaksa mereka untuk memilih pemimpin yang tidak mereka sukai, atau pemimpin zhalim, atau korup, yang merampas hak-hak mereka sebagai rakyat.
Substansi demokrasi ini berarti juga meniscayakan perlu adanya mekanisme dalam pemerintahan yang memungkinkan rakyat untuk melakukan fungsi kontrol atau pengawasan, juga evaluasi terhadap jalannya pemerintahan.
Disamping perlu pula adanya mekanisme yang memungkinkan rakyat memberikan peringatan dan menasihati pemimpin apabila mereka menyimpang dari amanat yang diberikan kepada mereka; juga peringatan keras kepada pemimpin yang tidak mau mendengarkan aspirasi rakyatnya; bahkan memungkinkan rakyat untuk memakzulkannya dengan jalan damai.
Kelompok ini juga berpandangan, apabila terjadi perbedaan pendapat antara pemerintah (eksekutif) dengan parlemen (legislatif), atau dengan tokoh-tokoh masyarakat, dalam masalah yang berkaitan dengan syari’ah; maka perbedaan tersebut dibawa, untuk ditengahi, kepada Majelis Ulama atau bahkan Mahkamah Konstitusi yang mengundang ulama-ulama yang berkompeten di bidangnya, agar ditetapkan keputusannya sesuai dengan Al-Qur’an dan As-Sunnah. Hal ini sesuai dengan perintah Allah swt:
“Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul, dan ulil amri (pemimpin) diantara kalian. Apabila kalian berselisih pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al-Qur’an) dan Rasul (Sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian.” (QS. An-Nisaa’, 4:59).
Sementara jika terjadi perselisihan pendapat dalam masalah-masalah sosial, politik, ekonomi dan kemasyarakatan yang masuk dalam kategori mubah, maka yang pengambilan keputusannya diupayakan melalui musyawarah untuk mencapai mufakat.
Apabila tidak tercapai mufakat, maka bisa melalui pengambilan pendapat melalui suara terbanyak (voting); karena pendapat dua orang atau lebih dekat kepada kebenaran daripada pendapat satu orang. Hal ini sesuai dengan logika syari’at Islam, disamping logika politik yang memang “harus ada yang diunggulkan”. Yang diunggulkan ketika terjadi perselisihan pendapat adalah jumlah yang terbanyak.
Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya syetan itu bersama satu orang dan dia menjauh dari orang berdua.” (HR. At-Tirmidzy dan Al-Hakim). [3]
Nabi saw juga pernah bersabda kepada Abu Bakar dan Umar, “Seandainya kalian berdua menyepakati suatu pendapat, tentu aku tidak akan menyalahi kalian berdua.” (HR. Ahmad). [4]
Dengan kata lain, pendapat yang didukung dua orang lebih diunggulkan daripada pendapat seorang, sekalipun itu pendapat Rasulullah saw, selagi dalam masalah-masalah di luar lingkup syari’at dan apa yang telah ditetapkan Allah.
Bahkan dalam kasus Uhud, seperti yang diriwayatkan Imam Bukhari, Nabi harus mengikuti pendapat mayoritas karena sebagian besar Sahabat memilih untuk menghadapi orang-orang musyrik di luar Madinah, walau beliau sendiri bersama beberapa Sahabat terkemuka berpendapat untuk bertahan saja di dalam kota Madinah sembari berperang gerilya di jalan-jalan Madinah yang seluk-beluknya sudah mereka hapal.
Yang paling nyata mengenai pendapat mayoritas ini adalah sikap Umar bin Khathab tentang enam orang anggota Majelis Syura. Mereka ditunjuk Umar sebagai Tim Formatur sekaligus diberi amanah untuk memilih salah seorang dari mereka untuk menjadi Khalifah berdasar suara terbanyak.
Sedang yang tidak terpilih dari tim tersebut harus patuh dan tunduk kepada kandidat terpilih. Jika dalam voting tersebut suara yang diperoleh tiga lawan tiga, mereka harus mengambil suara dari luar tim formatur, yakni Abdullah bin Umar.
Dalam beberapa hadits juga dinyatakan pujian terhadap “golongan terbesar” dan perintah untuk mengikutinya. “Golongan terbesar” ini maksudnya adalah golongan mayoritas diantara umat manusia.
Menurut beberapa ulama, hadits ini berkaitan dengan pelibatan seluruh rakyat dalam penentuan Khalifah atau masalah-masalah kenegaraan yang harus diputuskan dan membutuhkan pendapat mayoritas.
“Sesungguhnya Bani Israil terpecah menjadi tujuh puluh satu golongan atau tujuh puluh dua golongan; dan sesungguhnya umat ini (Islam) lebih banyak satu golongan dibanding mereka. Semuanya masuk neraka kecuali golongan terbesar.” (HR. Ath-Thabrany dan Ahmad) [5]
Al-Imam Abu Hamid Al-Ghazaly berpendapat dalam beberapa tulisannya, bahwa pendapat mayoritas lebih diunggulkan jika ada dua sisi pandang yang serupa.
Pendapat yang menyatakan pengunggulan hanya berlaku untuk pendapat yang benar walau hanya didukung satu suara dan menolak pendapat yang keliru walau didukung mayoritas suara, adalah untuk hal-hal yang dikuatkan nashsyari’at dengan dalil dan hujjah yang kuat, jelas dan tidak mengandung perbedaan pendapat di kalangan ulama. Inilah yang dimaksud dengan ungkapan: “Yang disebut jama’ah adalah yang sejalan dengan kebenaran, sekalipun engkau hanya sendirian.”
Sedangkan untuk hal-hal ijtihadiyah yang tidak ada dasarnash-nya, atau ada nash-nya namun mengandung lebih dari satu penafsiran, atau ada nash lain yang bertentangan dengannya atau lebih kuat darinya; maka diperbolehkan untuk memilih salah satu yang diunggulkan agar bisa menuntaskan silang pendapat.
Dan voting, pengambilan keputusan berdasar suara terbanyak merupakan cara yang tepat untuk itu. Tidak ada satupun dalil dalam syari’at yang melarang proses pengambilan keputusan dengan cara seperti ini.
Walau sistem demokrasi merupakan hasil pemikiran manusia, bukan berarti sistem ini tercela dan harus ditolak. Bukankah Allah telah memerintahkan manusia untuk mengoptimalkan penggunaan akal fikiran?
Kita diperintahkan untuk berfikir, membaca, mengkaji, merenung, mengambil pelajaran dan hikmah, serta berijtihad? Tentu hasil ijtihad itu perlu ditimbang lebih dahulu, apakah bertentangan atau bersesuaian dengan ajaran Allah.
Dalam sistem demokrasi, menurut hemat penulis, terdapat hal-hal yang selaras dengan ajaran Islam, seperti:musyawarahamar ma’ruf nahi munkar yang diterjemahkan dalam mekanisme check and balance, pengawasan (mutaba’ah), kontrol (muraqabah) dan evaluasi, saling menasehati (taushiyah), mencari mashlahat dan menghindarimadharat, menegakkan keadilan dan melawan kezhaliman dan diktatorisme, dan aspek-aspek lainnya.
Mengenai penghakiman bahwa demokrasi itu mengambil alih kekuasaan Allah dalam memerintah dengan memberikan kekuasaan memerintah kepada manusia/rakyat, tidaklah benar. Karena pembentukan pemerintahan yang didukung dan dievaluasi oleh rakyat adalah untuk menghindari tirani kekuasaan atau diktatorisme politik oleh seorang individu atau kelompok elit tertentu.
Demikian pula penilaian bahwa demokrasi itu adalah sistem tercela karena merupakan produk impor, juga tidak tepat. Tidak ada satupun ketetapan syari’at yang berisi larangan mengambil pemikiran teoritis atau konsep dari non-muslim. Sewaktu perang Al-Ahzab, Nabi saw mengambil pemikiran bangsa Persia berupa strategi bertahan dengan menggali parit, bukan membangun benteng seperti biasa.
Beliau juga memanfaatkan tawanan perang Badar dari orang-orang musyrik untuk mengajari ilmu pengetahuan yang mereka miliki kepada kaum muslimin. Inilah yang disebut hikmah. Hikmah adalah milik kaum muslimin yang hilang lalu ditemukan. Jadi umat Islam berhak mendapatkan miliknya yang hilang tersebut.
Sementara, yang dilarang adalah mengimpor nilai-nilai yang membahayakan aqidah dan akhlak dan tidak memberikan manfaat. Sementara kita mengambil demokrasi dalam metode, mekanisme dan tata caranya saja, yang harus diakui memang lebih baik dibanding sistem lainnya; bukan filosofinya yang mengagungkan individualisme dan kebebasan tanpa dilandasi agama.
Yang kita inginkan adalah demokrasi yang dilandasi nilai-nilai agama, mengedepankan akhlak dan wawasan keilmuan, serta memprioritaskan nilai-nilai luhur tersebut di atas nilai-nilai demokrasi itu sendiri.
Antara Syura dan Demokrasi
Sebagian ulama menyatakan bahwa kita tidak memerlukan sistem demokrasi karena Islam sudah memiliki sistem syura yang lebih baik dan lebih syar’i.
Menurut hemat penulis, sebenarnya banyak yang bisa didiskusikan tentang hal ini; karena sistem syura sendiri belum cukup memadai untuk diterapkan dalam konteks kenegaraan yang memiliki scope sangat luas dan kompleks. Paling tidak ada dua alasan yang melatarinya:
Pertama, sebagian fuqaha menganggap syura bukan sesuatu yang wajib, tetapi termasuk kategori yang sunnah. Syura hanya diposisikan sebagai sebuah ketentuan yang ‘sebaiknya’ diterapkan dan diterapkan hanya sebagai ‘penyempurna’ bukan sebagai dasar atau fondasi.
Walaupun ada pula pendapat yang berlawanan dari Ibnu Athiyah, yang juga diperkuat oleh Imam Qurthubi dalam kitab tafsirnya. Ia mengatakan, “Syura adalah salah satu kaidah syari’at dan bagian dari fondasi hukum Islam. Seorang pemimpin yang tidak mengajak musyawarah ulama dan ilmuwan/pakar, maka ia wajib dimakzulkan.
Ini adalah ketentuan yang telah disepakati bersama dan tidak ada ada yang berbeda pendapat dalam masalah ini.” [6]
Kedua, Ada juga sebagian fuqaha yang menyatakan bahwa syura hanya sebagai ‘teknis’ atau ‘metode’, bukan tuntutan. Walau sebagian fuqaha lainnya berpandangan bahwa syura itu tuntutan agama yang hukumnya wajib, namun ternyata mereka tetap berkesimpulan bahwa yang wajib dilakukan oleh penguasa atau pemimpin adalah bermusyawarah dengan orang-orang yang memiliki pengetahuan, wawasan dan pengalaman yang luas.
Setelah mereka mengemukakan pendapat dan pandangannya, penguasa boleh tetap menggunakan pendapatnya sendiri, dengan syarat ia bertanggung jawab sendiri secara pribadi. Penguasa tidak diharuskan mengikuti pendapat dan pandangan para ulama dan ilmuwan tadi, karena kewajibannya hanya bermusyawarah saja; sebagaimana dipahami dalam firman Allah swt:
“Bermusyawarahlah kamu dengan mereka dalam satu urusan, apabila kamu telah ber’azam, maka bertawakkallah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang tawakkal.” (QS. Ali Imran, 3:159).
Penulis memang kurang sependapat dengan kedua pandangan yang ‘minor’ tentang syura tersebut, mengingat dalil-dalil tentang ‘mengikatnya’ syura serta hasilnya bagi penguasa atau pemimpin dalam mengambil keputusan lebih kuat dan logis.
Seperti perkataan Al-Qurthuby dalam tafsirnya, “Umar bin Khathab menjadikan syura sebagai institusi tertinggi dalam lembaga kekhilafahan.”
Al-Bukhary juga menyatakan, “Para pemimpin setelah Nasbi saw biasa bermusyawarah dengan ulama-ulama terpercaya dalam berbagai masalah untuk mengambil keputusan yang tepat.
Jika sudah ada kejelasan dalam Al-Qur’an dan Ad-Sunnah, mereka tidak akan beralih ke rujukan lain. Orang-orang yang mendalami Al-Qur’an adalah mereka yang paling sering dimintai pendapat oleh Umar, baik tua maupun muda, dan dia selalu berpegang teguh pada Kitabulah.”
Al-Hafidz Ibnu Hajar menyebutkan di dalam Al-Fath, dalamAl-Adabul Mufrad, riwayat Al-Bukhary, dalam sebuah hadits panjang berkaitan dengan perjanjian Hudaibiyah, Nabi saw bersabda, “Berikan aku masukan dalam menghadapi orang-orang itu.” Kemudian Abu Bakar dan Umar memberi masukan, lalu beliau melaksanakan apa yang disampaikan Abu Bakar dan Umar.
Bahkan menurut Ibnu Hajar, Rasulullah pun mengajak Shahabatnya dalam menetapkan hukum. Rasulullah saw meminta pendapat Ali bin Abi Thalib tentang firman Allah:“Hai orang-orang yang beriman, apabila kalian mengadakan pembicaraan khusus dengan Rasul, hendaklah kalian mengeluarkan sedekah (untuk fakir miskin) sebelum pembicaraan itu.” (QS. Al-Mujaadilah, 58:12). Lalu Ali memberi masukan tentang keringanan dalam mengeluarkan sedekah. Kemudian turun ayat selanjutnya yang membenarkan dan menguatkan pendapat Ali tersebut.
Namun harus diakui, bahwa sistem syura itu sendiri masih bersifat normatif, global dan sederhana, mengingat problematika sosial, politik dan ekonomi masyarakat di masa sistem syura itu dimunculkan pertama kali belum sekomplek dan serumit masa sekarang.
Ketika bangsa-bangsa di seluruh dunia semakin berkembang dengan segala kompleksitas permasalahannya, maka diperlukan ijtihad yang lebih dalam untuk merinci sistem syura tersebut sehingga mampu menjawab tuntutan zaman. [7]
Dalam konteks inilah kita menemukan jawaban atas tuntutan zaman itu dalam sistem demokrasi, yang notabene merupakan hasil uji coba bangsa-bangsa di seluruh dunia setelah mengalami berbagai problematika dalam perjalanan panjang selama ratusan tahun dalam kehidupan berbangsa dan bernegara.
Secara substanif tidak ada perbedaan antara sistem syura dengan sistem demokrasi. Bahkan bersesuaian. Yang membedakan adalah ‘ruh’ atau spirit dan nilai-nilai yang terkandung di dalamnya. Sistem syura berspiritkan ”rabbaniyyah”, sedang sistem demokrasi berspiritkan “insaniyyah”. Sistem syura bernilai “religiuitas”, sedang sistem demokrasi “bebas nilai”.
Namun, bagaimanapun juga sistem demokrasi lebih detail, rinci dan aplikatif. Dalam sistem demokrasi inilah kita mendapatkan derivatif sistemnya berupa: sistem kepartaian, sistem pemilihan umum untuk Dewan Perwakilan (lembaga legislatif), sistem pemilihan umum untuk pemerintahan pusat dan pemerintahan Daerah untuk memilih Presiden hingga Kepala Daerah (lembaga eksekutif), sistem pemilihan untuk lembaga Yudikatif, sistem ketata-negaraan yang meliputi pemisahan kekuasaan dan kewenangan antara ketiga lembaga tersebut agar berjalan mekanisme check and balances, bentuk negara, bentuk pemerintahan, sistem parlemen, sistem fiskal dan moneter, sistem keuangan negara dan perbendaharaan negara, sistem sosial, sistem pendidikan, dan sebagainya. Dimana seluruh sistem itu dirumuskan dalam Undang-Undang Dasar negara dan Undang-undang yang terkait dengan setiap sistem yang dibutuhkan dalam menjalankan roda pemerintahan.
Kelebihan sistem demokrasi adalah dapat meminimalisir potensi diktatorisme politik, ekonomi dan sosial. Disinilah sebenarnya peluang kita untuk mengisi nilai-nilai religiusitas dalam sistem demokrasi, sehingga demokrasi itu menjadi “islami”.
Melalui mekanisme yang berlaku dalam sistem demokrasi, kita dapat melakukan audit terhadap seluruh produk-produk demokrasi berupa Undang-Undang Dasar (UUD) atau Undang-Undang (UU), kemudian memperjuangkan amandemen UUD/UU tersebut melalui parlemen, agar pasal-pasal yang terdapat di dalamnya sesuai dengan syari’at Islam.
Apabila kita mampu mendapatkan dukungan mayoritas di parlemen, bukan tidak mungkin sebagian besar atau bahkan seluruh UU tersebut akan sesuai dengan Al-Qur’an dan As-Sunah.
Kalau ini terealisasi, maka secara otomatis pemerintahan yang berkuasa mewujud menjadi pemerintahan Islam, karena menjalankan seluruh UU yang bersumber dari Al-Qur’an dan Ad-Sunnah. Pada saat itulah negara tersebut layak disebut negara Islam (Daulah Islamiyah).
Jadi sebenarnya, sistem demokrasi yang telah diberi spirit Rabbaniyyah dan diisi dengan nilai-nilai religiusitasd, dapat digunakan sebagai sarana yang efektif untuk Iqamatud-Daulah al-Islamiyyah dalam da’wah, apabila kita bijak menyikapinya.
Wallahu a’lam bish-shawwab.
Referensi:
  1. HR. Ahmad dalam Al-Musnad, no.17994 dari Abdurrahman bin Ghanam. Juga, HR. Thabrani, dalam Al-Ausath, jld 7, hlm 212 dari Al-Barra bin Azib.
  2. HR. Muslim dalam Bab Al-Jum’ah, no.867; Ahmad dalam Al-Musnad, no.14334; An-Nasa’i dalam Bab Shalat Al-Idain, no.1578; Ibnu Majah dalam Al-Muqaddimah, no.45.
  3. Menurut At-Tirmidzy, ini adalah hadits hasan shahih gharib yang diriwayatkan dari Umar bin Khathab. Adz-Dzahaby menshahihkannya menurut syarat Asy-Syaikhani (Bukhari –Muslim).
  4. Hadits ini diriwayatkan dari Abdurrahman bin Ghunm Al-Asy’ari. Di dalam sanadnya ada Syahr bin Hausyab. Menurut Ibnu Hajar dalam At-Taqrib, dia dapat dipercaya (tsiqah) namun banyak hal yang meragukan. Ahmad Syakir min-tsiqah-kannya dalan Takhrijul-Musnad.
  5. Lihat Al-Mu’jamul Kabir, 8/8035, dan disebutkan pula oleh Al-Haitsamy di dalam Majma’uz-Zawa’id. Ath-Thabrany juga meriwayatkan dalam Al-Ausath wal Kabir, serupa dengan hadits di atas. 

    Ath-Thabrany dan Ahmad meriwayatkan di dalam Al-Musnad secara mauquf pada Ibnu Abi Aufa, dia berkata, “Wahai Ibnu Jahman, hendaklah kamu bersama mayoritas umat, jika kamu mendengar aspirasi umat kepada penguasa. Datangilah penguasa tersebut, sampaikan aspirasi umat, mudah-mudahan dia menerimanya. Jika tidak, tinggalkan dia, karena kamu bukan orang yang lebih tahu dari dia.” (HR. Ahmad, dalam Al-Musnad, no.1941)

    Ibnu Ashim meriwayatkan di dalam Ad-Sunnah dari Ibnu Umar,”Tidak mungkin bagi Allah untuk menghimpun umat ini dalam kesesatan selamanya, dan tangan Allah di atas jama’ah. Maka hendaklah kalian mengikuti golongan terbesar. Sesungguhnya siapa yang menyimpang, maka ia akan menimpang ke neraka.” Menurut Al-Albany, isnadnya dha’if. Al-Hakim meriwayatkan hadits yang serupa ini dari beberapa jalan.
  6. Tafsir Al-Qurthubi, Darul Kutub Al-Mishriyah, jld. 4, hlm.249. Lihat juga Al-Muharrar Al-Wajiz, Ibnu Athiyah Al-Andalusi, jld.1, hlm.534.
  7. Hadits ini hasan menurut At-Tirmidzy dan shahih menurut Ibnu Hibban. Ibnu Hajar berkata, “Di dalam hadits ini terkandung musyawarah yang berkaitan dengan penetapan hukum.”