Senin, 19 September 2011

Murid sejati vs munafik


***murid sejati vs pure munafik

September 18, 2011Tinggalkan komen
Salam ceria, apa kabo korang semua? Moga sehat roh, akal dan jasad. Suci roh dari dosa dan mazmumah. Dari sombong dan bangga diri. Dari Al Wahan, cinta dunia dan takut mati serta lain-lain mazmumah, perosak diri. Suci akal dari pemikiran wahabi, yahudi dan sekular. Suci fizikal dari dosa-dosa lahir, yang merosakkan. Merokok, dadah, pakaian yang menyerupai orang kafir, seluar-seluar jean yahudi, rambut yang malu nak tiru cara mursyid, kuku-kuku yang panjang menghalang sampai air whudu’ dan mandi junub, hp-hp yang masih ada gambar yang tidak syarie, senarai awek-awek yang masih dihubungi, FB yang menjadi medan memadu kasih cinta haram, mata keranjang yang masih liar memandang penuh nafsu syahwat, kata-kata yang masih bercampur lucah, kasar, bohong, hina, kutuk. Masih ketagih game internet. Dan 1001 dosa lahir akibat terputus hati dengan Tuhan.
Mudah-mudahan Allah sempatkan kita bertaubat, berubah, mendapat hati yang sejahtera sebelum mengadapNya. Kerana mati datang tiba-tiba. Tanpa mengira usia. Tanpa ada perbincangan. Kadang-kadang, tanpa ada tanda-tanda ketara. Sedangkan kita belum bersedia. Amalan kurang, dosa melaut tak terkira. Anjang pun sama. Nak solat subuh pagi tadi dapat berita: ‘Askum ,,utk makluman semua bahawa Mohd Shahrom Yusuf(Mat Yong)telah kembali kerahmatullah jam:7:30am diLahar Yooi ..Al Fatehah.’ Bila di tanya punca: ‘ Sesak nafas, kawan2 kejut dah tak sedar subuh tadi!!!senyap terus!!’ Dah dua orang remaja meninggal dunia cara begini di Lahar Yooi. Sebelum ni aruah Megat. Tak sempat aku jumpa Mat Yong, dah pegi dia. Tak sempat nak minta maaf, salah silapku. Ada beberapa soalannya tak aku jawab, rasa bersalah sangat. Moga Allah terima roh Mat Yong. Moga kita segera buat perubahan, tak tau giliran kita bila?… Atk.
Para remaja semua, jangan mudah mengalah dengan nafsu. Jangan kecewa dan putus asa. Jangan rasakan diri kamu sahaja derita. Para pemimpin pun sekarang berkursus, demi mencapai tahap yang ditarget. 100% hati dengan ASZ. Di Bt Hampar, Merbok, Tg Belungkor, Sg Buloh, Mutiara Rini Square…JB, Jitra, Kuala Terengganu. Beruntunglah mereka yang terlibat dengan kursus-kursus kerana mendapat latihan untuk berdisiplin dengan Allah dan perjuangan. Dapat ingat Abuya 100% dan menghayati perjuangannya 100%. Sanggup mati untuk Islam. Macam Mat Yong, meninggal dalam jemaah. Dalam sistem. InsyaAllah selamat.
Sebenarnya kita diserang dari seluruh penjuru. Serangan pemikiran, budaya, pendidikan, ekonomi, hiburan, makan minum, politik. Ditambah dengan kekuatan sihir-sihir dajjal dan kuncu-kuncunya. Di mana sudut atau point kita lemah (nuqtatul dhi’fi), di situlah serangan lebih dijurus. Kalau lemah fikiran dan minda, musuh akan menghujani kita dengan hujah-hujah yang menjadikan kita syak, tak yakin dengan kebenaran. Kalau kita lemah jiwa, diancam-ancamnya kita, diugut-ugut. Ditakut-takutkan. Kalau kita ada penyakit atau fizikal kita mengidap penyakit tertentu, di situlah musuh tumpukan agar bertambah-tambah sakit. Ya, mereka guna sihir. Yang terkena je yang tahu. Orang yang tak faham mengatakan GISB perasan perang dengan yahudi. Manalah mereka tahu. Kita yang kena, tahu sangat. Kalau dah sakit tu tak dpt dikesan dihospital, doktor kata sehat je. Pastu dalam beberapa second, atau jam… Sakit tu boleh berpindah-pindah di anggota tubuh. Pastu, badan jadi lesu, malas, nak tidur. Semua macam susah sangat nak buat. Solat entah ke mana, wirid pun begitu. Atau sakitnya terlalu sakit, terlalu bisa hingga tak boleh buat apa-apa… Sakit apa tu, kalau bukan sihir? Moga Allah sembuhkan Sy Hashim yang masih belum pulih dari serangan sihir. Begitu juga , mudah-mudahan Allah sembuhkan Sy Saudi yang juga sedang berlawan dengan sakit.
Ada serangan selain sihir? Ada le sangattt…. Pertembungan di antara haq dan batil sentiasa berlaku dari sejak manusia dicipta hingga harÍ kiamat. Kalau kecik-kecik dulu, biasa la, anak zaman, tengok tv gak. (Balik rumah abah belasah dengan talipinggang), biasanya kalau lambat sampai, cerita dah mula, soalan yang keluar: ‘Mana baik? Mana jahat? •нëнëнëнëнë•‎​•нëнëнëнëнë•‎​ Padahal semuanya jahat. Bila hero dan grupnya jelas, crook dan gengnya pun jelas, filemnya menarik. Tapi, nak bagi lebih menarik, di celah-celah kawan-kawan hero tu ada pembelot, pengkhianat, gunting dalam lipatan, talibarut musuh, talam dua muka, musuh dalam selimut,
telunjuk lurus kelingking berkait, talam dua muka, pepat di luar rencong di dalam, musang berbulu ayam.
Istilah yang paling mudah ialah hipokrit atau berpura-pura. Senang cerita, munafik.
Itulah yang berlaku kepada GISB sekarang. Orang luar tidak akan faham apa yang berlaku. Yang di dalam pun tak akan tahu, illa man rahima robbi. Kecuali diberitahu, rupanya orang yang tak kita sangka-sangka, dialah munafik. Biasa kita kenal dia sebagai Cikgu tu, Ustaz ni, Abg tu … tapi dalam FB dah berubah jadi Jubah Putih, bila jubah dah syaffaf sangat sampai nampak ‘aib’, buang jubah, pakai serban biru, dan entah apa-apa nama lagi, sapu tangan, semua boleh. boleh je berubah jadi ubaid sakhr ke samir marwan ke. Syu biddak kaman…??! Kullu syie bisir..
Asalnya tak yakin dengan Abuya tapi ada kepentingan, duduk la sampai kena buang atau sendiri lari. Atau memang dihantar musuh (well trained), samada tuan punya diri sedar atau tak. Kerjanya menimbulkan syak wasangka dalam jemaah. Menjadi batu api. Protes apa-apa yang dia tak setuju. Bawa budaya luar dalam jemaah. Jadi, masa Abuya ada ke, Abuya dah pergi ke, sama je keja depa ni. Tak puas hati tentang TT, walaupun sesen pun tak amik duit korang. TT latihan seorang guru mursyid kepada murid-muridnya. Serampang banyak mata. Yang paling utama ialah untuk:
1.Membuang cinta dunia, serahkan duit demi Islam. Maka terbangunlah bandar-bandar Islam dengan sistem dari Tuhan.
2.Ia juga latihan menambah keyakinan. Beri satu untuk Allah, akan dibalas 10, tapi kalau beri terpaksa atau teragak-agak penuh perjudis, sampai kiamat pun tak dapat
3.Latihan kuat jiwa. Tanpa harta pun kamu mampu tersenyum. Kalau harta pun kamu sayang, boleh harap ke nak serah nyawa pada Islam?
Dan lain-lain. Al muhhim, sangka baik je la dengan mursyid.
Tapi dah dasar tak mau faham, macam Ummu Afif tu, tuduh BUJ salah guna duit jemaah, untuk peribadi dan anak beranak. Korang percaya ke? Cakap tanpa bukti, menuduh je, anjang duk di istana RSA dengan BUJ, Sy Farul, Sy Nik Hishamuddin dan lain-lain selama 40 hari, musim haji tahun lepas. Anjang tengok, Ummu makan apa yang kami makan. Malah kami agih-agihkan pada Ali Sudani dan kawan-kawannya di kalangan penjaga bangunan. Biasa je, tak dak bermewah-mewah pun. Malah dasarnya: ‘Masak sekadar tidak cukup, kerana makan kena berhenti sebelum kenyang’. BUJ naik Nissan Armada, kami pun naik gak, kami anak beranak sejemaah. Anjang pun dah duduk di Jerash, bersama pelajar-pelajar, majoritinya anak cucu Abuya. Tak dak mewah lah. Time rezki lebih, makan sedap-sedap, nasi mandi ke, Ras ghanam ke, tapi masa lain, sama je macam orang lain. Tak caya? Tanyala Abg Zai atau Abg Irmawan Indon. Mereka pun lama di Jerash. Jangan tanya Geeha Nazri, entah dah pernah naik kapal terbang ke belum. Takut-takut KLIA pun tak pernah sampai.
Ok, jumpa lagi.
Ikhwan Homestay, Jerash
1.31 am, Sep 18, 2011
Anjangmuor.wordpress.com
Categories:Uncategorized

***Menangislah selalu, nasib kita belum tahu..***

September 16, 2011Tinggalkan komen
Salam ceria, moga kita dapat tingkatkan rasa-rasa yang sepatutnya menguasai hati seorang murid terhadap mursyidnya, melalui kursus-kursus yang sedang kita jalani. Korang semua apa khabar? Nampak ramai betul peserta di Teluk Tenggiri. Moga Sy Fadil Yasin dibantu. Us Dad dah sampai ke belum? Kena cepat…Sy Mujahid dan Us Fateh dah sampai Jerash. Muaz dan Yahya tentu sangat bersedia untuk ke Batu Hampar. Moga kita dapat memecut untuk menuju jiwa pejuang yang sebenar. Respon Tuhan atas usaha baiki diri secara berjemaah ini rupanya sangat luar biasa. Terbongkar rahsia demi rahsia musuh-musuh dalaman yang kita tidak ketahui secara jelas selama ini. Benarlah RSA pemegang rahsia segala rahsia. Rahsia akhir zaman.
Semasa menunggu Dodge di tepi kolam renang Mat’am RSA di Jerash untuk ke Abdali anjang terima post kawan-kawan di BB group. Elok juga kita kongsikan untuk menambah gentar di hati kita terhadap kuasa Tuhan. Inilah teksnya:
Ada sesuatu hakikat yang menakutkan yang boleh kita kongsikan sebenarnya dari kisah JP ini, kerana setiap era kebenaran yang datang itu, Tuhan sudah persiapkan siapa musuh-musuh kebenaran itu. Sejak permulaan pertembungan Azazil dan Nabi Adam as. Qabil dan Habil. Seterusnya setiap zaman begitulah keadaannya. Hingga ke zaman Rasulullah saw, adanya Abu lahab, Abu Jahal dan lain-lain. Hinggalah ke era para mujaddid di setiap kurun.
Kalau kita perhatikan, musuh-musuh itu bukan datang dari tempat yang jauh. Yang menjadi musuh itu adalah dari kalangan yang terdekat, rapat malah tak disangka-sangka. Jadi begitulah yang berlaku kepada jemaah sekarang ini. Musuh itu adalah muncul dari kalangan kita juga. Ini adalah satu fakta yg sangat menakutkan kerana sesiapa sahaja amat berpotensi besar untuk menjadi MUSUH ALLAH. Kerana itulah, mengambil iktibar atas setiap yang berlaku, A selalu meminta kita menyuluh diri dan kita selalu diingatkan.. “Menangis lah selalu..nasib kita belum tahu.. Walaupun dlm petunjuk.. Belum tentu diterima.. (Bait-bait dalam lagu itu adalah peringatan yang sangat keras hakikatnya).. Wallahualam.. RSATK. Diolah dari group BB.
Ok, itu sahaja untuk pagi Jumaat ni. Rafiq dan rombongan dah bertolak ke Syria. Khubaib dan Sauban serta isteri tangguhkan dulu sebab terlalu ramai takut mencurigakan. Lama betul tunggu budak-budak perempuan ni bersiap, jam 11 belum sampai Abdali lagi… Tapi ada hikmahnya, bolehlah coretan ringkas ini dibuat. Mzb. Atk.
Dalam Dodge, menuju Abdali, Jordan.
11.04am, Sep 16, 2011
Anjangmuor.wordpress.com

***Islamkah Kamu?! -part iii- ***

September 14, 20111 komen
Salam ceria. Beruntung kamu disulukkan. Walau istilah apa diberi, pengasingan memberi ruang untuk kita fokus kepada roh yang selama ini kita abaikan. Tak seperti muka, yang sangat dijaga. Sebijik jerawat pun di’nyah’kan. Dicuci dengan pencuci khas, berasaskan air tanpa ‘soap’. Tekan tiubnya, letakkan ‘paste’ sebesar kacang peas di tapak tangan, basahkan muka. Sapu dan gosok perlahan-lahan di pipi dan seluruh muka. Ratakan, bilas dengan air bersih. Remaja lelaki pun, bukan main jaga rupa lahir. Sedangkan semua tahu, Allah pandang batin. Allah nilai roh. Kalau RSA tak tekan-tekankan bab ni, kekallah kita hanya Islam kulit. Tapi, dengan kasih sayang Allah, kita dididik, ditegur, diberi panduan, dikursuskan, di’suluk’kan, agar jangan menipu orang dengan kecantikan zahir tetapi pengaruhilah manusia dengan roh yang tinggi. Dengan akhlak yang mulia. Pun begitu bukan bermakna kita biarkan musuh mengata agama tanpa dibela. Kalau dibiarkan, nanti ada yang berpendapat, golongan yang menuduh itu yang benar. Walhal fitrah atau hati kecil setiap orang mengatakan, jemaah RSA lah yang benar, walaupun belum ada hujah dengan lidah. Yang ada keyakinan di hati.
Semalam, diantara perkara yang sangat menyentuh fitrah atau hati kecik semua orang, korang tau apa? Tak lain dari ucapan Cikgu Fe’ah dan Hj Sulaiman. Anjang kenal Cikgu Fe’ah, Hj Leman dah lama. Pernah Anjang kena jaga usrah Mersing, sebelum Hj Leman dan keluarga bergabung dengan Tg Gemar. Selalu adakan pertemuan di rumahnya selain rumah Sy Uzet Omar, Us Zainal atau Us Salim Forest. Anak-anak Hj Leman pun bukan asing dengan Anjang. Hasnul, Hafiz, Khai, aruah Bokhari. Bukannya ramaipun dari ribuan keluarga Melayu Islam di Mersing, yang ikut jemaah Abuya. Tetapi dalam sedikit yang terpilih itu, tentulah Hasnul yang paling bertuah. Bukan sahaja berpeluang belajar di Pakistan, Mesir dan Jordan, malah lebih dari itu bertuah kerana menjadi keluarga Abuya. Tetapi tentulah nikmat besar, ujiannya pun besar.
Hari ini, hancur luluh fitrah sesiapa pun bila mendengar ucapan Cikgu Fe’ah. Diluahkan rasa sangat malu untuk datang ke Mekah memandangkan keadaan Hasnul begini sekarang. Bersengketa dengan bonda Ummu dan meninggalkan jemaah kebenaran. Sanggup menentang apa yang menjadi cara hidupnya selama ini. Sedangkan ibu dan ayahnya bersusah payah berhadapan dengan tentangan keluarga dan ejekan jiran untuk bersama Abuya. Aduh, sayu hati mendengar tangisan ibu dan rintihan seorang ayah. Hasnul tentu ingat kisah Alqamah yang melukakan hati ibunya hanya kerana mendahulukan isterinya. Kembalilah kepada kebenaran. La tajtami’ ummati ‘alad dholalah. Punya ramai ahli keluarga, Bod dan Ibu setuju dengan Bonda Ummu, tak kan salah keputusan mereka dibanding dengan hanya segelintir kecil yang tak setuju dengan bonda Ummu.
Ambil pengajaran dari kisah Rizal, tanya sungguh-sungguh dengan Allah, siapa yang betul? Akhirnya, ayahnya yang dah lama tak ikut program GISB memberi jalan keluar. “Minta maaf dengan Bonda Ummu. Allah berkuasa menjadikan sesiapa sahaja yang Dia kehendaki untuk mendampingi Rasulullah saw.” Siapa yang ajar perkataan itu kepada En Rosli, kalau bukan Tuhan? Siapa yang menjadikan kata-kata yang ringkas itu memberi kesan di hati Rizal, kalau bukan Tuhan? Siapa yang dorong Rizal kuat hati untuk serah diri pada Abuya walau di hasut macam-macam oleh Mustahab, kalau bukan Allah? Siapa yang memberi keberanian pada Rizal untuk berterus terang dalam majlis tentang aktiviti kamu semua, walau diancam oleh En Latif dengan pedang, kalau bukan Allah.Inilah karamah Abuya.
Abuya, ramai rakyat Malaysia mengatakan dia mati walaupun berselisih pendapat tentang kematiannya. Kenyataan rasmi Hospital, jangkitan kuman di paru-paru. 1 golongan yang tak puas hati mengatakan, Bonda Ummu bunuh. 1 puak pula mengatakan, banyak sangat cucuk pain killer. Macam-macam pendapat. Ikhtilaf bainal juhala’. Korang kena faham, katalah kita ambil pendapat Abuya meninggal dunia, kata Abuya, seorang wali itu, kalau meninggal dunia… Karamahnya masih berlaku, malah bertambah hebat. Itu bukti kewaliannya. Mana karamah Abuya yang berlaku pada kalian? Adakah ke sana sini membuat show sampai dapat bergambar dengan Datuk Siti Norhaliza itu karamah? Adakah menghasut Mr Lee meninggalkan jemaah Abuya, itu karamah? Adakah berjumpa dengan bekas anak-anak murid Abuya yang telah memusuhi Abuya itu karamah? Aneh kamu semua.
Ok, setakat ni apa pendapat korang semua remaja A tentang isu ini? Lagi-lagilah, JP yang sudah teserlah identitinya (bila tanya, pucat muka… Takut. Tak mengaku)itu hanya menentang 1 point dalam khutbah aidil fitri tu. Iaitu isu seks. Sedangkan kerana itu jugalah Nabi Muhammad saw diejek oleh yahudi. Hari ni, tak payah tunggu yahudi, jemaah jubah putih dah jalankan tanggung jawab. (Islamkah kamu?!) Tapi dah nak berakhir, sebab pemimpinnya tak berani berdepan. Nak bawa hujah Saidina Umar Abdul Aziz, Bisyru Al Hafi, Imam Nawawi konon. Sama ke masalah di zaman mereka dengan kritikalnya masalah di seluruh aspek kehidupan di zaman Putera Bani Tamim?!!. Tolong buka spek yang tebal tu wahai JP.!! Pastu, nak mengatakan jin sahaja di alam ghaib. Macam tak ada rijalul ghaib, malaikat, roh-roh syuhada… Kenapa hanya tau jin dan hantu je? Ada buat hubungan dengan mereka ke?!!
Tak tau ke setiap Nabi datang mencabar dan mengalahkan kekuatan atau kehebatan kaum mereka? Nabi Musa as mengalahkan sihir kaumnya dengan tongkatnya, Nabi Isa as mengalahkan kehebatan perubatan kaumnya. Nabi Muhammad saw, mengalahkan kehebatan syair kaumnya dengan mukjizat Al Quran. Kemudian, korang jangan lupa, Arab Jahiliah ketika itu berbangga dengan mampu menguasai wanita, berzina, atau mempunyai isteri atau gundik yang ramai. Dalam bahasa Arab disebut, ‘kanu yafkharuna bi fuhulatihim’. Bangga dengan kehebatan mereka di ranjang. Maka datang Rasulullah saw, dengan kehebatan rohnya kepada Tuhan, lalu Tuhan beri kehebatan yang sangat luar biasa di ranjang. Dengan cara yang halal. Beristeri 11. Mampu bersama dengan setiap seorang dari mereka dalam 1 malam sahaja. Habis perniagaan haram (pelacuran)yahudi dan budaya zina Arab Jahiliyah. Tapi cakap banyak dengan orang yang takut bini, bukan mudah faham, walaupun dia pensyarah universiti.
Ok, korang teruslah berkursus di Teluk Tenggiri tu. Anjang pun dok sana sebelum ni. Yang kat Bt Hampar pun, ikutlah sungguh-sungguh program di situ. Bt Hampar tu Bandar RSA. InsyaAllah, selesai penyakit lahir batin dengan rawatan Nur Muhammad. Mudah-mudahan kita dapat 100% bersama PBT. Ok, jumpa lagi.
Dewan Mat’am Jerash, Jordan.
5.22pm, Sep 14, 2011
Anjangmuor.wordpress.com
Categories:Corat CoretIsu Semasa

***ISLAMKAH KAMU?! -part ii-***

September 13, 20111 komen
Salam ceria. Walau hati berduka. Masuk kursus tapi tak lulus. Bilalah hati ini mahu khusyu’ dengan Allah, melalui orang-orangNya? Orang yang lulus tu hatinya rasa sangat bersalah, lalu berusaha bersungguh-sungguh melonjakkan rohnya. Ya Allah, jadikanlah hati ini seperti mereka.
So, korang macam mana sekarang? Dah boleh kontrol nafsu-nafsu yang dilarang? Tanpa mursyid, mustahil kita mampu menang. Inilah masanya kita nak gembirakan Rasulullah saw. Baginda dah tangisi kita umatnya ribuan tahun. Sangat bimbang dengan keselamatan kita. Khasnya di Akhirat. Apakah orang yang sangat mengambil berat tentang kita, kita acuh tak acuh. Kita tak serius. Itu biadab dan kurang ajar namanya. Tak ada hati perut. Atk.
Kalau diminta berkumpul, segera berkumpul. Kalau ditawarkan kursus, segera menyambutnya. Kalau kena kuarantin, tekad menghadapinya. Saidi Syeikh bersuluk selama 40hari, 40 malam ketika berguru dengan guru mursyid. Kalau diminta berhenti merokok, segera berhenti. Lawan yahudi dengan sikap. Rokok tu ada sihir. Abuya sebut sendiri. Anjang dengar ketika xpdc dengan Lexus di Labuan. Dah le membazir, mulut busuk.
Tapi busuk-busuk mulut remaja yang merokok, busuk lagi mulut dan hati remaja yang mengata-ngata Bonda Ummu, BOD Abuya dan GISB. Dasar mulut tak ada insuran. Ikut suka je nak ngata. Betula peribahasa mengatakan, macam tin kosong. Kalau berisi, cuba korang ketuk, ada bunyi ke? Ada la. Tapi perlahan. Tapi tong kosong, ketuk sikit, punyalah bising. Lagilah kalau materialnya tak bermutu dan nipis, bising, bingit dan menyakitkan gegendang telinga. Mulut kata, Abuya ok, tapi mengata-ngata anak isteri Abuya. Mempertikaikan pemimpin yang Abuya lantik. Menuduh GISB macam-macam.
GISB syok sendiri konon sedang berperang dengan yahudi. Syok sendiri tu macam mana? Janganla lidah lebih panjang dari otak. Cakap tak sempat berfikir. Atau memang tak tau berfikir. Syok sendiri tu, orang yang bukan di alam realiti. Orang yang sedang berfantasi. Tapi perasan dia macam di alam realiti. Macam orang yang sekolah hanya tahap maahad buuth, tempat dinding sekolah pun dikencing oleh orang Mesir, nak cakap besar. Suruh tasrif fiel ajwaf atau naqis pun tak pandai, sibuk nak mengata orang. Nak mengaku sekolah Arqam pun malu, sibuk nak bela jemaah, supaya pure konon. Ini memang syok sendiri. Ukurlah baju di badan sendiri, semua orang tahu siapa kamu. Pastu, kalau sambung mengaji ilmu ilham dari mursyid, boleh tahan. Ni entah mengaji mana, tiba-tiba dah dapat wahyu suci. Nah, ini betul-betul syok sendiri. Pastu cakap-cakap-cakap. Tak kira betul salah. Buat malu orang Muar je. Orang sibuk berjuang sehingga berkorban segala-gala, hatta nyawa sekalipun. Kamu wahai syok sendiri, sibuk ber’juang’, mana kebajikan kami? Cuba cari dalam senarai di kalangan sahabat, tabien atau tabiut tabien yang kerjanya komeeeeen je memanjang macam kamu, ada ke?! Sapa nama dia?
Cuba korang remaja GISB fikirkan,orang yang syok sendiri boleh bangunkan bandar di Mekah ke? Ni realiti ni. Ada restoran. Anjang dah pegi. Dah tengok. Nampak depa masak untuk katering haji tahun lepas.Syh Inaam masak. Khairil anak aruah Cikgu Khairol Anam masak. Tamlikha masak nasi periuk besar. Masukkan telur, mi goreng, nasi lemak, timun potong,lauk pauk dll dalam catering set. Wrap dengan plastik nipis. Susun dalam Mersedes Wagon, bawa ke hotel jam 3am waktu Saudi. Realiti le sangat, tanya le Syh USU kalau tak percaya. Ni syok sendiri ke?. Nak lawan yahudi le ni, buat projek ekonomi cara Abuya di negara wahabi. Beri khidmat pada jemaah haji, bukan keuntungan semata-mata tapi orang puas makan sedap. Selama ni orang niaga cara yahudi, amik tender pastu sab kat orang bukit, masak masakan Malaysia tapi citarasa orang Fatani. Nak untung semata-mata. Ni bukan syok sendiri, ni realiti.
Pastu sewa Istana RSA, pusat membangunkan roh bakal-bakal ikhwan. Asalnya kosong. Tapi dengan panduan Rasulullah saw, bangunan 4 lantai ini sudah lengkap untuk menerima tetamu. Ada ruang tamu julus Arabi, ada studio rakaman program forum dan diskusi. Ada team TVRSA untuk perangi tv-tv yahudi. Syok sendiri ke Bang? Real le sangat. Ada green screen. Ada khemah esklusif di bumbung bangunan lengkap dengan air cond dan sebahagian dindingnya kaca tebal syaffaf,
bernilai SR47K. Dengan kemudahan lift dan kolam renang. Bilik mandi sauna. Pegi sendiri la tengok. Sebesar tu, selengkap tu punya persiapan… Boleh celupar kata syok sendiri. Yahudi je yang pandai kata orang yang sedang realiti, syok sendiri. Islamkah kamu?! RSA sedang bertungkus lumus menyiapkan orang-orangnya, kamu kata: syok sendiri?!
Sebab tu korang kena pandai pilih kawan. Kalau berkawan dengan penjual attar, kamu akan wangi tanpa usaha. Tapi kalau berkawan dengan perokok, kamu akan kena kenser paru-paru lebih awal dari dia. Bau pun busuk. Orang yang ego dan hasad tak akan berjumpa kebenaran. Sebab dengki dengan Nabi Adam, Iblis sanggup derhaka dengan Tuhan. Sebab ego dengan Nabi Adam, dia enggan sujud. Tunduk. Bagi kelompok ini, staf GISB yang memandu Nissan Armada, Toyota Hilux dan kenderaan mewah yang lain di bumi Haramain itu semua syok sendiri. Yang realiti, orang yang memandu kereta-kereta macam yang mereka pakai sekarang. Aku pun tak tau, kereta apa?!
Eh, syok sendiri ke orang yang sedang membangunkan 8 chelet dengan 4 kolam renang di Mekah? 2 kolam renang untuk kaum hawa. Sebuah bandar tradisi Arab akan dilengkapi dengan ternakan kambing, kuda dan unta.kamu akan menangis ridu dengan Rasulmu yang dibesarkan dengan suasana begitu di bandar ini. Lebih 1500 tahun dahulu. Setelah yahudi dan wahabi meranapkan apa sahaja yang boleh mengingatkan umat ini kepada Rasulnya, datang satu golongan cuba mengikat hati-hati manusia kepada rasul mereka. Berwasilahkan bonda Ummu, kamu katakan: syok sendiri. Islamkah kamu?! Jurubicara yahudi.
Apa yang kamu dah buat untuk Rasulullah? Untuk menghiburkan kekasih Allah? Berapa rombongan yang telah kamu hantar untuk mengerjakan haji dan umrah? Menziarahi maqam Rasulullah saw.? Mebina roh manusia untuk mencintai Rasulullah? Wahai remaja GISB sekalian, di seluruh dunia. Tolong respon soalan anjang, sebenarnya siapa yang syok sendiri?
Ikhwan Homestay, Jerash, Jordan.
1.43am Sep 13, 2011
Anjangmuor.wordpress.com
Categories:Corat CoretIsu Semasa

***Islamkah kamu?! -part i-***

September 12, 20112 comments
Salam ceria. Apa khabar remaja semua? Kumpul kat mana tu? Ramai2 di kolam… Proses. Sekarang, ramai orang diproses di kolam. Kat Bt Hampar, proses di kolam. Tak tau apa cite ayam dan itik Us Sharaf, Fatih jaga betul-betul ke? Jangan ber’asap’ di kolam tu! Ibu-ibu di istana berlatih te kwan do di tepi kolam istana. Sy Kadir dan kawan-kawan juga sedang operasi projek baru RSA, ada kolam gak. 4 kolam renang, 8 bilik chelet, Taman kanak-kanak dan halaman untuk kuda. dalam 13km dari Mekah. Jalan ke Jaddah.
Bercakap tentang Jaddah ni, anjang nak sentuh sikit tentang maknanya dan sejarahnya. Secara ringkas yang anjang taulah, sejarahnya berkait rapat dengan nenek kita, Siti Hawa. Sebenarnya dalam bahasa Arab, ejaannya حواء ada sabdu, sebutan sebenarnya Hawwa’. Nenek kita diturunkan dari Syurga di sini iaitu di Jaddah. Jaddah dalam bahasa Arab, terjemahannya dalam bahasa Melayu nenek. Begitulah Tuhan memuliakan nenek kita, dikekalkan nama jaddah hingga hari ini. Setelah itu beliau berjalan hingga Allah takdirkan bertemu semula dengan Nabi Adam, datuk kita semua di Arafah, atau lebih tepat jabal Rahmah. Mulianya nenek kita. Allah yang muliakan, dikekalkan panggilan jaddah hingga hari ini. Kita orang Melayu pun sangat memuliakan nenek-nenek kita. Menyebut perkataannya pun dengan penuh hormat takzim.
Yang tak pandai hormat nenek, menggunakan perkataan nenek dengan maksud menghina ini yahudi. Yahudi kata datuk nenek manusia dari beruk, walhal sebaliknya. Ada di kalangan bangsa yahudi yang dilaknat menjadi beruk dan babi. Kerana ingkar perintah Allah. Korang hormat nenek korang tak? Anjang hormat sangat. Tanpa mereka, kita tak lahir ke dunia.
Tapi sapa ntah, nama pun menyamar, tapi yang letak kat FB Abul Miqdam namanya Razif Satari. Ada seorang yang nak berhujah-hujah, mengejek-ejek Bonda Ummu dengan gelaran nenek dengan tujuan penghinaan walhal Tuhan muliakan nenek. Bangsa Melayu, memuliakan nenek mereka. Tak taula bangsa apakah mereka ini?!
Pastu minta dalil dan bukti BUJ adalah wasilah RSA. Mai kita pakat tanya, kalau dah ada dalil, nak ikut ka? Matiiii, tak ikut pun, sebab semasa A masih bersama pun mereka dah tak ikut jemaah. Dah tak yakin Abuya tu PBT. Setakat yakin sebagai guru, lebih-lebih sikit sebagai pemimpin dan mursyid. Itupun dah tak pandai nak jaga adab dengan guru. Mengata-ngata isteri mursyid dan anak-anak mursyid adalah sangat tidak beradab. Putus hubungan rohani. Kalau yang memang pernah belajar di Mandiah, tak dopek eden nolongnya. Memang tak pandai jaga adab.
Kalau nak dalil, nak hadis soheh carila sendiri? Hangpa masih tercari-cari kebenaran. Lambat. Kami sangat yakin berada dalam kebenaran. Perlu ke dalil? Kalau korang chek mereka pun bukan hafal hadis pun. Yang dah mutawatir pun tak buat? Yang jelas wajib pun tak buat. Yang jelas haram, qatie tsubut haram pun pakat langgar. Korang tak percaya? Umat manusia akhir zaman ni sapa yang kaji hadis sangat pun, lagila yang dok sibuk mengata orang. Cuba tanya dia, apa hadis soheh yang mengatakan membaca fatihah itu wajib dalam solat? Tak tau pun…. Dok baca fatihah dalam solat dari kecik sampai la, mana kira ada hadis ke? Dok taqlid macam tu la. Kalau bila anjang sebut ni, baru terhegeh-hegeh nak cari hadis, baik tak payah. Jangan baling batu ke rumah orang, kalau rumah sendiri guna kaca tak kalis peluru. Nanti remaja GISB pakat baling batu ramai-ramai, hancur berderai rumah kamu.
Islam adalah amalan. Bukan cakap semata-mata. Bukan dalil dan hujah je. Rukun Islam yang lima berkait amalan. Syahadah perlu pembuktian… Kena ada amalannya. Solat, bukan teori… Jelas amalan. Puasa, amalan. Zakat, kena amal. Bukan cakap je. Haji juga amalan… Jadi, tengoklah amalan. Tengoklah macam mana BUJ praktis Islam. Orang nak amik hadis zaman dulu pun tengok amalan. Kalau perawinya menipu unta, tak jadi ambil hadis darinya. Apa amalan Islam yang BUJ dah buat? Pergilah Mekah… GISB hantar rombongan demi rombongan ke Mekah dan Madinah. Berapa rombongan hangpa yang dah pegi umrah sejak menentang BUJ? Nak ke Australia pun ke orang support. Ke Singapore pun, kena bank in duit dulu. Tu nak buat show untuk kutip duit lagi. Bukan untuk dapat Tuhan.
BUJ dengan panduan RSA bangunkan projek-projek di Haramain. Dari hanya sebuah mat’am, sekarang dah ada istana, deretan kedai. Ada bandar Ikhwan di Mekah. Kampung Rasulullah saw. Ada 8 chelet dengan 4 kolam renang, serta Taman Permainan kanak-kanak dan padang untuk ternakan kuda, kambing dan unta. Bandar tradisi Arab. Mengimbau kehidupan Rasulullah saw yang lampau dengan sentuhan moden.
Di Madinah ada mat’am dan villa.
Inilah Islam praktikal. Islam Rasulullah saw. Islam amalan, bukan teori dan dalil. Bukan munafik yang asyik nak protes je. Bukti tak ada. Firman Allah:
وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون
Ok, jumpa lagi… Nak gi program. Atk.
Ikhwan Homestay Jerash, Jordan
3.20pm Sep 12, 2011

Tidak ada komentar:

Posting Komentar